Звернення АПІТУ і АУІПЕ «Про загрозу зупинки імпорту товарів ІТ, побутової техніки та електроніки»

05 жовтня 2015 р., вих.АПІТУ № 119

Президенту України
Порошенку П. О.

Премєр-Міністру України
Яценюку А. П.

Міністру фінансів України
Яресько Н. Е.

Голові Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики
Южаніній Н. П.

Про загрозу зупинки імпорту товарів
ІТ, побутової техніки та електроніки

Асоціація «Підприємств інформаційних технологій України» (АПІТУ) та Асоціація «Українські імпортери побутової електроніки» (АУІПЕ), які представляють понад 80 підприємств, що охоплюють близько 90% імпорту товарів інформаційних технологій, побутової техніки та електроніки висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.

Опис проблеми

З 24 вересня набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 724 «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів».

Згідно з цією постановою органи доходів і зборів почали застосовувати у системі управління ризиками єдині «орієнтовні показники митної вартості товарів» під час митного оформлення товарів, які ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту. Згідно з даною постановою визначено перелік товарів у розрізі товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД і країн походження та їх середньозважена митна вартість, розрахована за останні шість місяців. Передбачається також щомісячний перегляд та коригування орієнтовних показників митної вартості товарів.

Застосування даної Постанови загрожує зупинити імпорт товарів інформаційних технологій, побутової техніки та електроніки, серед яких смартфони, планшети, ноутбуки, периферійні пристрої та комплектуючі – блоки пам’яті, процесори, материнські плати тощо, а також широкий спектр малої та великої побутової техніки.

1. Використання вагового, а не поштучного обліку для зазначених категорій є абсурдним. Для багатьох товарних підкатегорій чим легшим є товар – тим він дорожчий.

2. Щомісячний перегляд показників митної вартості є надто повільним. Наприклад, ціни ІТ товарів є дуже динамічними. Щотижня з’являються дорогі нові моделі пристроїв із підвищеними технічними характеристиками, і зменшуються ціни на старіші моделі.

3. Переважна маса товарів перебуває в нижній ціновій категорії, тому при внесенні середньозважених цін у профілі ризиків Автоматизованої системи аналізу та управління ризиками ДФС (АСАУР), ця система спрацьовує у переважному числі випадків, що дозволяє митним інспекторам безпідставно вимагати у імпортерів додаткові документи, чим створюється поле для корупції.

4. Імпортери дорогих товарів отримують можливість декларувати митну вартість відповідно до середньозваженої і набагато нижче дійсної, що також є полем для корупції і недоотримання платежів у бюджет.

Введення зазначеної Постанови без урахування логіки здорового глузду, з порушенням Регламенту Кабінету Міністрів України, Митного кодексу України та зобов’язань України в рамках угод ГАТТ/СОТ і Всесвітньої митної організації, вже завдає шкоди економічним інтересам країни, негативно впливає на її міжнародний імідж та компрометує реформи.

Пропозиція щодо вирішення

АПІТУ та АУІПЕ, на виконання Меморандуму про взаєморозуміння та співробітництво між Асоціацією «Підприємств інформаційних технологій України», Асоціацією «Українські імпортери побутової електроніки» та Державною фіскальною службою України від 15 серпня 2014 року, регулярно доводять до Державної фіскальної служби (ДФС) цінову інформацію на товари інформаційних технологій, побутової техніки та електроніки на найдешевші моделі в своїх діапазонах технічних характеристик та торгових марок (додається).

Застосування зазначених цін дозволило в рази підняти митні платежі, що стягуються з імпортерів цих товарів.

Пропонуємо:

1. Для товарів інформаційних технологій, побутової техніки та електроніки в якості єдиних «орієнтовних показників митної вартості» застосовувати ціни, які щотижнево подаються галузевими асоціаціями АПІТУ та АУІПЕ до ДФС в приведеній в додатках до цього листа формі і ступені деталізації. Для цього пропонуємо вносити зазначені ціни, які подає АПІТУ та АУІПЕ, в профілі ризиків АСАУР.

2. Доручити Кабінетові Міністрів України терміново внести відповідні зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 724 «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів», в частині товарів інформаційних технологій, побутової техніки та електроніки.

3. До внесення зазначених змін, терміново призупинити дію цієї постанови.

Довідково:

АПІТУ та АУІПЕ — ведуть свою історію з 2004 року. Асоціації включають понад 80 підприємств, серед яких найбільші імпортери товарів інформаційних технологій, побутової техніки та електроніки, які охоплюють близько 90% ринків цих товарів.

Рівень цін, що подаються до ДФС визначається колегіально Робочою групою експертів (далі – РГ), до якої наразі входять компетентні представники підприємств- членів АПІТУ (ASBIS, ERC, MTI, ЕЛКО, АЛЛО, Інвестком, МУК) та АУІПЕ (Eldorado, Comfy, Foxtrot), а також виконавчих органів обох асоціацій.

Пропозиції до даної РГ надходять від усіх зацікавлених членів Асоціацій, а також інших учасників ринку товарів ІТ, побутової техніки та електроніки в Україні.

Підприємства, представлені в РГ, імпортують однакові групи товарів, є обізнаними в рівні цін виробників. При виникненні сумнівів щодо заниження цін члени РГ запитують у зацікавлених компаній документи, що підтверджують пропонований рівень ціни, а саме: підтвердження на вимогу безпосередньо від виробників, їх прайс-листи, декларації країн-експортерів, тощо.

Вищезазначене, а також взаємна гостра конкуренція підприємств, представлених у РГ, забезпечує об’єктивність цінової інформації на найдешевші моделі в своїх діапазонах технічних характеристик та торгових марок, що подаються до ДФС, як експертна оцінка легальних учасників галузевого ринку.

Результати діяльності протягом річного періоду підтверджують якість та об’єктивність цінової інформації, сформованої АПІТУ та АУІПЕ.

Зазначене, а також постійне підтримання таких даних в актуальному стані, надає митним органам широкі можливості для боротьби з контрабандою та «сірим» імпортом.

Додатки: Назване на 14 арк. і на 5 арк.

Генеральний директор
Асоціації «Підприємств
інформаційних технологій України»                              Ю. Пероганич

Генеральний директор
Асоціації «Українські імпортери
побутової електроніки»                                                    С. Арасланова