Україна: найкращий квартал за останні роки на ринку побутової техніки та електроніки

Результати ТЕМАХ® Україна за третій квартал 2010 року

Ринок побутової техніки та електроніки в Україні другий квартал поспіль демонструє позитивну динаміку. У третьому кварталі 2010 року обсяги продажів зросли майже на 35% порівняно з третім кварталом 2009 року. Позитивна динаміка спостерігалася для всіх сегментів ринку, кожен з яких зріс мінімум на 20%. Найкращу динаміку у третьому кварталі зокрема та за дев'ять місяців загалом знову продемонстрували сектори фото-техніки та телекомунікаційного обладнання. Отже, спостерігається звична сезонність зростання ринку. Згідно з очікуваннями в четвертому кварталі абсолютні обсяги продажів будуть найбільшими за період 2009-2010 років. Проте, незважаючи на значне зростання, ринок ще не досягнув рівня докризового 2008 року; ситуація лише незначно покращилася до стану на 2007 рік.
Динаміка продажів на ринку побутової техніки та електроніки в Україні, грн. млрд.

Загальний обсяг українського ринку побутової техніки та електроніки, за оцінками GfK TEMAX, у третьому кварталі поточного року склав 8,82 млрд. грн., що на 34,9% більше, ніж за аналогічний період 2009 року. У третьому кварталі 2010 року всі сектори ринку швидко розвивалися, демонструючи зростання на рівні від 23% до 68%. За всі дев'ять місяців ринок значуще збільшився на 32%, а продажі кожного із секторів отримали не менше 10% приросту.

Мала побутова техніка: повільне зростання

Третій квартал був не найкращим для сектору малої побутової техніки з точки зору темпів зростання. Продажі сектору порівняно з відповідним періодом минулого року збільшилися майже на 23%, що на 12% менше від середньоринкового значення. Як і раніше, всі продукти цього сектору, за винятком електричних зубних щіток, мали схожу динаміку. Лідером з продажів сектору як у третьому кварталі, так і за дев'ять місяців цього року були чайники, продажі яких зросли на 33%, проте це лише на 10 п.п. краще, ніж показник сектору загалом. Таким чином, в межах сектору малої техніки важко виокремити певного продуктового лідера, оскільки динаміка попиту на різні групи товарів була приблизно однаковою.

Як і в другому кварталі 2010 року спостерігається заміна продукту на більш високотехнологічний, що помітно у продуктовій групі пилососів та на прикладі витіснення кухонних комбайнів потужними моделями блендерів. Ці дві продуктові групи продемонстрували зростання на 24% та 17% відповідно.

Основна відмінність третього кварталу від другого полягає в сезонній компоненті - із завершенням літа впали продажі епіляторів. Щоправда, сезонність не особливо вплинула на тренди, і мала побутова техніка залишилась найбільш стабільним сектором. Ймовірніше за все, четвертий квартал буде схожий на попередні у технологічній динаміці та, певно, більший за абсолютними показниками.

Побутова електроніка: сектор одного продукту

В третьому кварталі 2010 року найкраща динаміка в секторі побутової електроніки спостерігалась у найбільшій продуктовій групі - LCD-телевізорів. Ця група показала приголомшливе зростання на 52%, що на 27 п.п. більше, ніж середнє значення для сектору загалом. Водночас, на цю групу припало більше половини (56%) продажів усього сектору, і ця частка продовжує зростати.

Очевидно, в наступні роки показники продажів LCD-телевізорів визначатиме загальну динаміку сектору. Сектор плазмових телевізорів - технологічний конкурент LCD - також показав збільшення продажів (на 21 п.п.) у третьому кварталі. Проте технологія LCD користувалася вдвічі кращим попитом: за 9 місяців зростання продажів LCD сягнуло 39%, водночас у плазмових телевізорів лише 17%. Застаріла технологія CRT-телевізорів продовжує покидати ринок: продажі скоротились на
29%, і це дає підстави припускати, що цілковите зникнення цього продукту з ринку - лише справа часу.

Картки пам'яті та ІІБВ-носії підтримали тренд ІХй-телевізорів з вражаючими показниками зростання на 70% та 64% відповідно. Як і раніше, динаміка ринку карток пам'яті зумовлена зростанням продажів фототехніки, мобільних телефонів та смартфонів. Ще одною причиною, що сприяла зростанню продажів карток, стало зниження ціни на картки ємністю 1вВ. Цей чинник також позитивно вплинув на продажі иБВ-носіїв.

Скорочення продажів знову зазнали сектори автомагнітол, домашніх кінотеатрів та інших домашніх аудіо-систем (на 12 п.п., 9 п.п. та 19 п.п. відповідно). Продажі відеокамер повторюють цю динаміку - вони скоротилися на 10%. Продажі йУй-програвачів були майже на рівні минулого року з незначним зростанням на 4 п.п. У четвертому кварталі можна очікувати продовження поточних тенденцій.

Інформаційні технології: затримка зростання

Продажі ІТ-сектору були не такими значними, як три місяці тому. Темпи зростання сектору скоротилися з 50% у другому кварталі до 29% у третьому кварталі. Продажі ноутбуків, що залишаються однією з найбільших груп українського ринку, зросли на відносно помірні 36 п.п. (53 п.п. у попередньому кварталі). Оскільки продажі ноутбуків складають 65% від продажів сектору загалом, таке скорочення темпів зростання значною мірою вплинуло на загальну динаміку. Стаціонарні комп'ютери та монітори повторили загальний тренд: зростання продажів склало 22% та 13% відповідно, що також менше за показники у квітні-червні 2010 року.

Офісне обладнання: багатофункціональні прилади створюють тренд

В третьому кварталі 2010 року сектор офісного обладнання продемонстрував схожий до ІТ-сектору сценарій розвитку. Продажі зросли на 29%, і ця динаміка значною мірою зумовлена однією продуктовою групою - багатофункціональними приладами. Ринок цих пристроїв збільшився на 45%. Тренд заміщення декількох пристроїв одним зберігся: багатофункціональні прилади збільшили свою частку з 59% у другому кварталі до 63% у третьому. Продажі друкувальних пристроїв збільшилися на 8%, а сканерів - на 18% порівняно з липнем-вереснем 2009 року.

Велика побутова техніка: період холодильного обладнання

Динаміка ринку великої побутової техніки у третьому кварталі 2010 року була схожою до середньоринкової - продажі сектору збільшилися на 33% та досягли 2,4 млрд. грн., що зробило цей сектор найбільшим на українським ринку. Зростання продажів спостерігалося на всіх продуктових групах, щоправда темпи росту значно відрізнялися по групах.

Найменший показник збільшення продажів був зафіксований в секторі мікрохвильових печей (лише на 2 п.п.), водночас сектор морозильних камер був очевидним лідером зі значними 122% росту. Ринок холодильників збільшився на 46%, і цей показник є другим найкращим для сектору великої побутової техніки.

Завдяки сезонності у третьому кварталі холодильне та морозильне обладнання склало половину всіх продажів сектору. Решта груп показали позитивну динаміку, але не досягли середнього для сектору показника. Тенденція до спрощення зумовила здешевлення мікрохвильових печей.

Пральні машини, друга за обсягом продуктова група, продемонструвала 20% зростання та кращу динаміку продажів моделей з середніми габаритами. Мала кількість новобудов та загальне небажання, або ж неспроможність розпочинати дорогий ремонт негативно позначились на динаміці продажів таких продуктових груп як варильні поверхні, кухонні витяжки, прилади для приготування їжі та посудомийні машини - темпи зростання склали 9%, 14%, 20% та 25% відповідно.

Телекомунікаційне обладнання: смартфони продовжують дивувати

Тренди сектору телекомунікаційного обладнання залишились стабільними. Зростання продажів сектору у третьому кварталі 2010 року становило 50%, що трохи менше за показник у попередньому кварталі, але суттєво більше, ніж середнє значення на ринку. Успіх сектору забезпечили смартфони. Якщо розглядати сезонно згладжені значення, продажі смартфонів збільшилися втричі третій період поспіль. У липні-вересні продажі сягнули 428 млн. грн., що становило 22% від обсягу сектору. Кінець року виявить справжній потенціал цієї продуктової групи: в жовтні-грудні 2009 вже були зареєстровані значні показники продажів.

Мобільні телефони - найвагоміша група, що підпадає під дослідження у звіті ТЕМАХ. Збільшення продажів сягнуло позначки 30% та становило 1,4 млрд. грн. Споживачі стають все більше зацікавленими у сучасних мобільних технологіях, що позначається на продажах високотехнологічних пристроїв.

Обидві менш значні продуктові групи - факсимільні машини та стаціонарні телефони - також зросли на 2% та 12% відповідно. Ймовірно, невдовзі продажі факсимільних машин продемонструють негативну динаміку.

Фото ринок: ще один успішний період

Ринок фото-техніки демонструє найкращі темпи зростання продажів другий квартал поспіль: продажі у липні-вересні 2010 року збільшилися на 69% відносно аналогічного періоду минулого року. Якщо розглядати період від початку року, то ринок збільшився на ті ж 69%. Це зробило ринок фото-техніки найбільш успішним як у третьому кварталі поточного року, так і за дев'ять місяців загалом.

Як і в другому кварталі цей результат можна пояснити комбінацією вподобань споживачів та помірною середньою ціною на фотокамери. Період відпусток, що почав впливати на ринок у другому кварталі, був ще одним фактором, який стимулював продажі у липні-вересні. Більше того, продажі у липні були найкращими за останні три роки. Попри те, що ми очікуємо від кінця року зниження темпів зростання, динаміка сектору фото-техніки вірогідно перевищить середньоринкову: продажі у грудні можуть бути вищими за рекордні липневі показники цього року.

Третій квартал 2010 року: загальні висновки

Український ринок побутової техніки та електроніки продовжив позитивні тенденції першої половини року та продемонстрував значний прогрес у липні-вересні. Висновки попереднього періоду можна поширити і для третього кварталу. Всі сектори збільшили продажі, темпи зростання перевищували 20%. Однак розділення ринку на дві частини стало менш очевидним. До першої частини ми відносимо технологічно стабільні сектори малої та великої побутової техніки, а також побутову електроніку, де стрімкий розвиток сектору І-Сй-телевізорів загальмувався іншими продуктовими групами. Темпи зростання цих секторів були меншими за середні за рахунок структури вподобань споживачів та певної насиченості ринку.

В третьому кварталі до цих секторів додався такий високотехнологічний сектор як ІТ. Основною причиною такої зміни було поєднання насиченості ринку та відносно високої ціни на ноутбуки, які формують найбільший сегмент серед ІТ продуктів. Поєднання технологічного прогресу, економічної стабільності та відносно позитивних споживчих настроїв разом із помірним рівнем цін позитивно вплинули на телеком та фото ринки, які складають другу частину. Ймовірно, що тренди кінця 2010 року будуть значною мірою схожі на тенденції квітня-вересня з фото та телеком продуктами як лідерами продажів.

Дослідження

Висновки базуються на дослідженнях, що проводить Електропанель. Електропанель містить дані з понад 190 000 роздрібних торгових точок у всьому світі.

Результати у формі таблиці

Q4 2009 Q1 2010 Q2 2010 Q3 2010 Q3 10 /Q3 09 Q1-3 2010 Q1-3 10 /Q1-3 09
M.UAH M.UAH M.UAH M.UAH + /-% M.UAH + /-%
Consumer Electronics (CE) 1,580 1,242 958 1,277 25.1% 3,477 14.1%
Photo (PH) 265 301 333 458 68.4% 1,092 68.9%
Major Do mestic Appliances (M DA) 1,969 1,563 1,704 2,400 33.0% 5,668 17.4%
Small Domestic Appliances (SDA) 553 579 461 557 22.8% 1,597 22.9%
Info rmation Techno logy (IT) 2,027 1,678 1,332 1,987 29.2% 4,997 40.1%
Telecommunication (TC) 1,393 1,617 1,484 1,902 50.0% 5,003 59.1%
Office Equipment & Consumables (OE) 226 200 173 236 29.4% 610 28.2%
GfK ТЕМАХ® Ukraine 8,013 7,181 6,447 8,817 34.9% 22,444 32.0%

Джерело: GfK ТЕМАХ® Ukraine, GfK Retail and Technology

Для отримання детальнішої інформації відвідайте www.gfkrt.com та www.gfk.ua

GfK Group
GfK Group забезпечує важливі знання, які для прийняття рішень потребують компанії, що працюють у сфері промисловості, роздрібної торгівлі, послуг, а також медіа. Дослідницька група пропонує різноманітну інформацію та консультативні послуги за трьома бізнес-напрямками: дослідження на замовлення, електропанель та медіа-дослідження. GfK Group - четверта за розмірами мережа з маркетингових досліджень в світі - здійснює свою діяльність в більш ніж 100 країнах. В компаніях GfK Group працюють більше 10 тис. працівників. В 2009 році обсяг продажів GfK Group становив 1,16 млрд. євро. Для отримання більш детальної інформації просимо відвідати наш веб-сайт: www.gfk.com. Слідкуйте за нашими новинами на www.twitter.com/gfk_group.