Динаміка продажів на ринку побутової техніки та електроніки в Україні

Результати GfK TEMAX® (Technical Market Index) Україна за четвертий квартал 2011 року

Київ, 7 березня 2012. – Кінець 2011 року став менш успішним, ніж передбачалось, але все-таки привів до 22%-го річного зростання. Четвертий квартал припадає на час покупок подарунків до свят, тому для всього року він не є дуже показовим. На цей раз, в останні місяці року позитивний ріст відобразився на всіх секторах, окрім ринків офісної техніки, телекомунікацій та великої побутової техніки, і сумарно позначився у 8% росту. Основним джерелом підйому став найбільший сектор – інформаційні технології та маленький, але швидко зростаючий сектор фотопродукції, що виросли на 36% та 24% відповідно. Один із найоб’ємніших – сектор побутової електроніки – додав близько 8%.

Інформаційні технології: ноутбуки продовжують лідирувати

У четвертому кварталі 2011 року ринок IT (ноутбуків, стаціонарних комп’ютерів та моніторів) склав 3,4 млрд. грн., що на 24% більше, ніж аналогічний показник попереднього року. Загалом за рік ринок виріс на 34%.

Найбільший ріст показав ринок ноутбуків, що не дивує, адже інтенсивні темпи росту спостерігалися протягом усього року. Таким чином, у четвертому кварталі 2011 року продажі мобільних ком’пютерів у грошовому вимірі склали 2,3 млрд. грн. (збільшилися на 31% порівняно з четвертим кварталом 2010 року); за рік цей показник становив 6,9 млрд. грн. (ріст 42% порівняно з 2010 роком).

Частка нетбуків у 2011 році порівняно з попереднім залишилася стабільною.

Стаціонарні комп’ютери – друга за темпами зростання група сектору IT (+26% за результатами річних даних); у четвертому кварталі 2011 року ринок становив 0,74 млрд. грн., річний показник – 2,24 млрд. грн.

Порівняно з ноутбуками та десктопами, продажі моніторів у четвертому кварталі показали негативну динаміку в 1% та склали 0,36 млрд. грн. Проте, ринок дисплеїв у річних показниках збільшився на 14% (1,2 млрд. грн. в 2011 році), у першу чергу завдяки сегменту LED- моніторів: в останньому кварталі 2011 року більше половини всіх проданих пристроїв підтримували цю технологію. Помітною є тенденція подальшого росту цього сегменту, який, швидше за все, повністю витіснить монітори без LED у 2012 році.

Телекомунікаційне обладнання: смартфони – рушійна група сектору

У четвертому кварталі 2011 року мобільних телефонів, смартфонів, стаціонарних телефонів та факсів було продано на суму 2,236 млрд. грн.
 
Групою-«локомотивом» усього сектору на протязі цілого 2011 року залишались смартфони: у секторі телекомунікаційного обладнання це єдина група, що показала позитивній ріст порівняно з відповідним кварталом минулого року. Збільшення обсягів продажів на 59% вплинуло на збільшення частки смартфонів майже до половини всього сектору, тоді як середня ціна пристрою залишилась майже незмінною.
 
На відміну від смартфонів, обсяги продажів мобільних телефонів продовжують скорочуватись: у четвертому кварталі 2011 року їх продажі у грошовому виразі зменшилися майже на 25%, разом із зниженням ціни на 10%.
 
На ринку офісної і домашньої телефонії продовжує спостерігатися динаміка падіння. Так, за жовтень-грудень
2011 року стаціонарних телефонів та факсів було продано на 38 та 8 мільйонів гривень відповідно, що означає приблизно 20%-ве падіння відносно кожної з груп. Така динаміка продажів продуктових груп призвела до зменшення цього сектору на 1% відносно четвертого кварталу минулого року, але загалом на році позначилась у 19%-му розвитку.
 
Офіс: стабільність за рахунок багатофункціональних пристроїв
 
Ринок офісної техніки у 2011 році склав 1,1 млрд. грн., що на 14% більше, ніж в 2010 році. На противагу річним показникам, четвертий квартал поточного року зменшився на 1% від аналогічного періоду минулого року.
 
Найбільшою групою в грошовому вимірі залишаються багатофункціональні пристрої (БФП), з року в рік ріст склав 18% при негативній динаміці в 1% у четвертому кварталі. БФП частково замінюють вже звичні принтери, тому останні також показали незначну негативну динаміку у 3% порівнюючи з останнім кварталом минулого року. На рівні 2010 року залишилися обсяги продажів сканерів: показник становить 35 млн. грн.
 
Фототехніка: дзеркальні фотоапарати ведуть ринок

В 2011 році продажі ринку фотоапаратів збільшилися на 30% у порівнянні з минулим роком. Ринок фототехніки у четвертому кварталі 2011 року, як і ринок побутової електроніки, відзначився рекордними показниками продажів: обсяги продажів фотоапаратів дорівнювали 0,5 млрд. грн. та зросли на 36% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Такі визначні результати були досягнуті переважно завдяки дзеркальним фотоапаратам.

Велика побутова техніка: сповільнення темпів росту
 
Четвертий квартал 2011 року не виправдав сподівань виробників великої побутової техніки: він став на 2% меншим, як порівнюючи з попереднім кварталом, так і з аналогічним періодом минулого року. Річний приріст на рівні 13% було досягнуто більшою мірою за рахунок перших трьох кварталів. У річному підсумку більшість категорій великої побутової техніки показали додатний приріст відносно 2010 року, виняток склали лише найменші за обсягами продажів групи посудомийних та сушильних машин, решта ж досягнули приросту від 8 до 25% у гривневому еквіваленті. Проте, позитивна річна динаміка приховує за собою песимістичні показники четвертого кварталу: так, до груп із від’ємним річним приростом долучились також усі інші категорії за винятком варильних поверхонь та пральних машин; навіть найвагоміша група холодильників втратила майже 5% порівняно з відповідним кварталом минулого року. Найбільший показник росту на рівні 25% за рік спостерігається у групі морозильних камер при 9%-му квартальному падінні.

Мала побутова техніка: ріст малих груп підтриманий стабільністю Великих

Сектор малої побутової техніки показала значний приріст за результатами 2011 року. Порівняно з минулим роком показник росту склав 14%, всього за 2011 рік було продано техніки на суму 2,67 млрд. грн. Позитивний приріст спостерігається по всіх групах МПТ за винятком фритюрниць, які, починаючи з третього кварталу 2011 року, демонструють негативну динаміку.

Хітом цього року можна вважати кавоварки, зокрема капсульні еспресо машини, доля яких тепер складає більшу частину всіх еспресо машин. Судячи з показників росту в 47%, який є найвищим серед груп МПТ, споживачів продовжують цікавити кавоварки.

Прилади для укладки волосся виявилися другою за рівнем росту групою після кавоварок. Ріст в 26% - найвищий показник серед усіх приладів по догляду за волоссям.

Пилососи утримують лідерські позиції серед інших груп МПТ за об’ємом продажів, але порівняно з минулим роком більший сегмент ринку тепер займають не пилососи з мішком, а пилососи контейнерного типу (найбільшою популярністю користувались пилососи дешевого сегменту). Прилади для приготування їжі порівняно з минулим роком виросли на 15%. Найбільшим попитом споживачів і надалі користуються ручні блендери. Значний рівень росту (+37% до 2010 року) продемонстрували також кухонні машини, що говорить про зростання зацікавленості споживачів у дорогих приладах у цій категорії.

Побутова електроніка: уповільнення ринку

За підсумками 2011 року, ринок побутової електроніки зріс на 26% відносно минулого 2010 року. В свою чергу, четвертий квартал показав ріст лише у 8% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Незважаючи на досить невисокі темпи зростання, загальній обсяг продажів ринку побутової електроніки в четвертому кварталі був найвищім за всі періоди та вперше перевищити 2,6 млрд. грн.

Окрім найзначнішої групи телевізорів, що займає 80% від всього об’єму продажів побутової електроніки, річному зростанню посприяли одні із найменших груп сектору – автомобільна аудіотехніка, відеокамери, USB-накопичувачі та картки пам’яті, що додали від 4 до 33% росту.

Серед телевізорів за обсягами продажів продовжують лідирувати LCD – головним чином за рахунок розвитку LED технології. Що стосується технічних характеристик плоскопанельних телевізорів, у 2011 році помітним є прагнення виробників зробити телевізори більш технологічними – за цей період збільшилася частка 3D-телевізорів та телевізорів, що мають можливість доступу до інтернету. Обидва сегменти зросли завдяки появі дешевших моделей на ринку. Окрім того, спостерігається також і поступовий ріст моделей домашніх кінотеатрів, що підтримують формат 3D.

Четвертий квартал 2011 року: загальні висновки

Загалом, порівнюючи із ростом третього кварталу, ринок трохи сповільнився (-4%), здебільшого за рахунок найзначніших секторів IT та Великої побутової техніки, які уповільнились більше ніж на 10%. Найповільнішим ростом відзначились ринки телекомунікаційного обладнання, офісної техніки та великої побутової техніки, які не досягли й 5% росту. Проте, потрібно відзначити, що не надто успішним був лише четвертий квартал, адже річного росту всі вони досягли на рівні 15-20%. Якщо ж говорити про долю кожного сектора в загальному ринку побутової техніки та електроніки, то спостерігається тенденція «перемикання» уваги споживачів на товари hi-tech: частка IT та побутової електроніки невпинно росте, а продукти повсякденного попиту – велика та мала побутова техніка – скорочують свою долю.

Дослідження

Висновки базуються на дослідженнях, що проводить GfK Retail and Technology. GfK Retail and Technology містить дані з понад 190 000 роздрібних торгових точок у всьому світі. Для отримання детальнішої інформації відвідайте www.gfkrt.com та www.gfk.ua

 

Прикріплений файлРозмір
2011-Q4_GfK_TEMAX_Ukraine_chart_ua.pdf379.59 КБ