У жовтні 2011 року зафіксоване покращення споживчих настроїв українців: відповідний індекс дорівнює 78,6, що на 3,9 пункту перевищує вересневий показник. Вперше від часів до кризи 2008 року індекс поточного становища дещо перевищив індекс економічних очікувань. Основним чинником зростання ІСН в жовтні стало суттєве збільшення індексу доцільності великих покупок для дому. Про це свідчать дані дослідження споживчих настроїв в Україні, яке щомісяця здійснює GfK Ukraine.
У жовтні 2011 року індекс споживчих настроїв (ІСН) зріс на 3,9 пункту до значення 78,6.
Оцінка поточного становища покращилася на 6,3 пункту до значення 79,1. Складові цього індексу змінилися наступним чином:
Очікування щодо розвитку економіки країни покращилися на 2,3 пункту до значення 78,3. Складові цього індексу змінилися наступним чином:
Одночасно у жовтні погіршилися очікування українців щодо динаміки безробіття: відповідний індекс дорівнює 135,3, що на 10,3 пункту перевищує вересневий показник. Також зафіксовано більш песимістичні інфляційні очікування: їхнє значення зросло на 2,2 пункту до 186,8.
У жовтні було зафіксовано такі ключові тенденції:
Вперше від часів до кризи 2008 року індекс поточного становища дещо перевищив індекс економічних очкувань.
Основним чинником зростання ІСН в жовтні стало суттєве збільшення індексу доцільності великих покупок для дому (х5), причому найбільш вираженою ця тенденція була для громадян з доходами, вищими від середніх. Зростання індексу х5 відбувалося на фоні невеликого підвищення індексів поточного становища і інфляційних очікувань. На останній суттєвим чином впливали високі очікування девальвації гривні серед громадян.
На фоні загального підвищення ІСН настрої погіршилися в двох груп: громадян з доходом нижче середнього – за рахунок погіршення очікувань на найближчий рік; та мешканців Західної України – через більший песимізм щодо розвитку економіки країни як найближчого року, так і протягом п’яти років.
«Вже півроку індекс споживчих настроїв коливається в межах діапазону 70-80 з тенденцією до зближення індексів поточного становища та економічних очкувань. Це може свідчити про зростання схильності громадян до споживання, «життя сьогоднішнім днем». Водночас, більша депресивність настроїв та менша доступність кредитів не дозволяють очікувати на відновлення докризових обсягів купівлі товарів тривалого користування», – коментують аналітики GfK Ukraine.