Владні органи України повинні якнайшвидше навести лад у законодавстві, аби унеможливити контрабанду, та прописати регламенти використання нових технологічних розробок, що вже сьогодні є частиною нашого життя, і експерти Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) готові допомагати у цих законодавчих реформах.
Квадрокоптери (дрони чи безпілотні літальні апарати з чотирма несучими гвинтами, розміщеними в одній площині) з'явилися ще у 20-х роках минулого століття, проте нове народження отримали у 2010-му році - вже як авіамоделі та безпілотні апарати. Це стало можливим завдяки появі легких та чутливих гіроскопів на основі п'єзоелементів, які використовувались в радіокерованих моделях вертольотів, та сучасним мікропроцесорам. Крім того, оснащення їх потужними та надійними безколекторними електродвигунами, що живляться від літій-полімерних акумуляторів, значно спростило механічну конструкцію апаратів.
Все більше таких пристроїв з'являється і в Україні. За оцінками експертів Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) щомісяця в Україні продається лише квадрокоптерів DJI та аксесуарів до них на суму близько 400 000 євро, з них нелегально - на загальну суму у мінімум 250 000 - 300 000 євро.
До прикладу, DJI виробляє простий в користуванні радіокерований квадрокоптер Phantom, оснащений відеокамерою. Згідно експертної оцінки АПІТУ, за період з 01/01/2016 по 31/05/2016 було офіційно ввезено лише 295 виробів цієї моделі на суму 350 000 євро. Весь інший товар, обсяг якого за п'ять місяців склав 1 500 000 євро, є контрабандним та ввезеним без митного оформлення. Загалом, лише 30% квадрокоптерів DJI Phantom є офіційно імпортованими.
На відміну від багатьох інших видів техніки, легально ввезені квадрокоптери досить легко відрізнити від контрабандних: по –перше, роздрібна ціна «чорних» дронів на 15-20% нижча, по-друге, в точці реалізації квадрокоптера продавець не може надати декларацію про відповідність і сертифікат УДЦР. Взагалі ж, для ввезення ж такого товару офіційний імпортер повинен мати дозволи СБУ та ДП «Укрспецекспорт», а також сертифікат Українського державного центру радіочастот (УДЦР). Серійні ж номери легально ввезених квадрокоптерів фіксуються в базі митної служби.
Сьогодні єдиним імпортером квадрокоптерів DJI, який отримав всі ці необхідні дозволи і сертифікати є ТОВ «ФЛАЙ ТЕХНОЛОДЖИ».
Слід також пам’ятати, що сьогодні в Реєстр радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, що можуть застосовуватись на території України в смугах радіочастот загального користування, внесено лише декілька видів квадрокоптерів: Matrix 4OUT 777-330A , Matrix 4HOME 1336, Matrix 4KIDS M70, DJI Inspire 1, DJI Inspire 1 PRO, DJI Inspire 1 RAW, DJI Matrice 100, DJI Phantom 3 Professional, DJI Phantom 3 Advanced; DJI Phantom 4.
Та через добре налагоджені контрабандні схеми до нашої країни потрапляє величезна кількість інших моделей та інших виробників Як правило в Україну нелегально імпортують дрони, що призначені для реалізації на ринках Європи та США, і аж ніяк не України. Поставки в нашу країну найчастіше здійснюються через кордон з Польщею, Росією та Угорщиною. Компанії, які «спеціалізуються» на контрабанді квадрокоптерів, не надають жодних необхідних документів. Однак, за необхідності, за окрему суму можуть надати такі сфальсифіковані документи. Доставкою ж контрабандного вантажу займаються як логістичні компанії, так і приватні особи.
На українському ринку переважно представлені квадрокоптери компанії DJI, які можна знайти в цілому ряді інтернет-магазинів: stylus, zadeshevo, pulsepad, top15, itmag.ua, city.com. Проте ці магазини не купують продукцію у офіційного імпортера, але пропонують її в своєму асортименті, тож є всі підстави підозрювати, що асортимент цих магазинів складають нелегально імпортовані квадрокоптери. Аби перевірити ці підозри експерти АПІТУ провели ряд контрольних закупівель, однак продати квадрокоптер з вищевказаними документами, а не лише видатковою накладною фізичної особи - підприємця, жоден з продавців не зміг. Нажаль органи, які повинні сертифікувати та контролювати ввезення квадрокоптерів не виконують належним чином свої обов’язки, не контролюють проведення сертифікації та не перевіряють наявність документів у продавця.
Висновки очевидні…
Та більш за все в цій ситуації бентежить позиція державних органів і це вже питання мудрості та далекоглядності. Адже якщо ще декілька років тому квадрокоптери були досить екзотичною технікою для України, то за останні три роки вони набули популярності і серед військових, і в сільському господарстві, і в логістичній сфері. Минулого тижня перший квадрокоптер навіть прийняв участь у засіданні Верховної Ради … Та польоти під куполом на вул. Грушевського – скоріше хуліганська витівка у порівнянні з реальною небезпекою, яку несуть ніде незареєстровані контрабандні квадрокоптери, адже несплата податків – це лише одна сторона проблеми, а є ще й інша – безпека громадян та держави. Ця спеціальна техніка продається без відповідних документів, отже відповідальність продавців є вкрай обмеженою. Окрім того, враховуючи постійне технічне вдосконалення дронів, час піднімати питання про навчання операторів та страхування ризиків.
І тут Україні варто переймати світовий досвід правил користування дронами.
Так, минулого року Європарламент прийняв резолюцію в якій міститься пропозиція оснащувати дрони унікальними чіпами, що ідентифікують особу та реєстраційні дані власника. В Італії заборонено використовувати квадрокоптери при великому скупчені людей, а також поряд із залізничними вокзалами, аеропортами, військовими об’єктами, електростанціями та державними установами. В Австрії без ліцензії можна користуватися дронами лише за містом та біля сільськогосподарських угідь.
У Великобританії правила польотів квадрокоптерів встановлені Управлінням цивільної авіації. В Канаді регулювання та контроль використання квадрокоптерів належить до зони відповідальності Міністерства транспорту. В США всі безпілотні літальні апарати підлягають обов’язковій реєстрації.
Як бачимо в жодній країні немає такого хаосу, як у нас – є чіткі правила, яких дотримуються продавці та власники дронів, якщо ж такі правила на стадії розробки, то використання цих літальних апаратів вкрай обмежене до прийняття відповідних законів.
Владні органи України повинні якнайшвидше навести лад у законодавстві, аби унеможливити контрабанду, та прописати регламенти використання нових технологічних розробок, що вже сьогодні є частиною нашого життя, і експерти АПІТУ готові допомагати у цих законодавчих реформах.
АПІТУ вже надавала на адресу Прем'єр-міністра В. Гройсмана пропозиції, реалізація яких дозволила би кардинально зменшити контрабандне ввезення товарів взагалі, й квадрокоптерів зокрема. Основним інструментом, який унеможливить реалізацію контрабанди, є введення обов'язку для всіх суб'єктів торгового обороту імпортними товарами реєструвати розрахункові операції на всьому шляху від кордону та до кінцевого споживача. Готова Асоціація і до тісної співпраці з державними органами у питанні розробки та врегулювання прав і стандартів користування квадрокоптерами.
Велика справа починається з першого кроку і саме зараз необхідно цей крок зробити – навести лад у законодавстві, розробити правила та стандарти, спираючись на які можна дійсно реформувати галузь та державу.
Довідково:
Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ), http://apitu.org.ua веде свою історію з 2004 року і об'єднує учасників каналу виробництва та постачань комп'ютерної техніки і споживчої електроніки та програмного забезпечення. До складу входить понад 70 компаній, серед яких найбільші виробники, імпортери та дистриб'ютори, вітчизняні виробники, системні інтегратори, торгові мережі. Одним із напрямів роботи асоціації є «обілення» імпорту, протидія ввезенню та реалізації на внутрішньому ринку України контрафактних і контрабандних товарів, а також товарів, ввезених за заниженою вартістю.