Пріоритети розробки українських законодавчих нормативно-правових актів
на основі положень Директив ЕС та національних стандартів визначені Програмою
інтеграції України в Європейський союз, що діяла до 2006 року, та розпорядженням
КМУ «Про затвердження заходів щодо виконання у 2008 році Плану дій Україна
- ЄС» № 1072-р вiд 06.08.2008, п.п. 47, 48, 49, 50:
-
47 – прийняття закону про ринковий нагляд, який би відповідав методам
ринкового нагляду ЄС, ДССУ, грудень;
-
48 – створення незалежного національного органу з стандартизації, прийняття
заходів для приєднання до Угоди про оцінку відповідності та прийнятність
промислових товарів (АСАА), ДССУ, протягом року;
-
49 – розмежування функцій оцінки відповідності та ринкового нагляду, ДССУ
–Мінекономіки, протягом року;
-
50 – та ін. )
Реалізація розширеної зони вільної торгівлі України і ЄС потребує впровадження
у національне законодавство більш ніж 2600 Директив ЕС, а також 80%
європейських стандартів, загальна кількість яких сягає 10 000.
Але на сьогоднішній день ситуація в галузі технічного регулювання України
виглядає наступним чином:
-
станом на січень 2009 кількість затверджених КМУ технічних регламентів
(вказані нижче) складає лише 17 шт., жоден з яких не стосується безпосередніх
потреб ринку (мається на увазі ринку побутової техніки та електроніки);
-
технічні регламенти щодо електромагнітної сумісності, безпеки низьконапружного
обладнання, радіообладння і кінцевого (термінального) обладнання
знаходяться у невизначеному стані (затверджені відповідними наказами ДССУ
проте не були розглянуті/затверджені КМУ, що суперечить Закону України
«Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності»,
і тому не мають юридичної сили);
-
жодних проектів нормативно-правових документів стосовно ринкового нагляду
досі не існує (не доступні широкому загалу для ознайомлення).
Затверджені станом на січень 2009 технічні регламенти:
-
будівельних виробів, будівель і споруд, постанова КМУ від 20 грудня 2006
р. N 1764
-
щодо контейнерів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів,
постанова КМУ від 18 липня 2007 р. N 939
-
морського обладнання, постанова КМУ від 5 вересня 2007 р. N 1103
-
закритих джерел іонізуючого випромінювання, постанова КМУ від 5 грудня
2007 р. N 1382
-
щодо медичних виробів, постанова КМУ від 11 червня 2008 р. N 536
-
щодо активних медичних виробів, які імплантують, постанова КМУ від 9 липня
2008 р. N 621
-
щодо медичних виробів для лабораторної діагностики in vitro, постанова
КМУ від 16 липня 2008 р. N 641
-
мийних засобів, постанова КМУ від 20 серпня 2008 р. N 717
-
водогрійних котлів, що працюють на рідкому чи газоподібному паливі, постанова
КМУ від 27 серпня 2008 р. N 748
-
Засобів індивідуального захисту, постанова КМУ від 27 серпня 2008 р. N
761
-
максимально дозволеного споживання електроенергії холодильними приладами,
постанова КМУ від 3 вересня 2008 р. N 787
-
приладів, що працюють на газоподібному паливі, постанова КМУ від 24 вересня
2008 р. N 856
-
безпеки іграшок, постанова КМУ від 8 жовтня 2008 р. N 901
-
пересувного обладнання, що працює під тиском, постанова КМУ від 5 листопада
2008 р. N 967
-
обладнання та захисних систем, призначених для застосування в потенційно
вибухонебезпечному середовищі, постанова КМУ від 8 жовтня 2008 р. N 898
-
обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному
обладнанні, постанова КМУ від 3 грудня 2008 р. N 1057
-
етикетування ламп побутового використання стосовно ефективності споживання
електроенергії, постанова КМУ від 27 грудня 2008 р. N 1144
Таким чином, графік робіт, зазначених у Державній програмі стандартизації
на 2006-2010 роки (затверджено постановою КМУ № 229 від 01.03.2006р) та
Концепції розвитку технічного регулювання та споживчої політики у 2006-2010
роках (затверджено постановою КМУ № 267-р від 11.05.2006р) не виконуються.
Зважаючи на вищевказані факти, можна стверджувати що занепокоєння учасників
ринку виправдовуються - у сфері технічного регулювання членство України
в ЄС досягається ціною, яка не є адекватною внутрішній економічній та політичній
ситуації, не враховує реалій ринку та сучасних методів державного управління
і визначається хаотично.
Актуальними для реформування національної системи технічного регулювання
(сертифікація, стандартизація та підтвердження відповідності) є проблеми:
-
скасування обов’язковості застарілих стандартів (наприклад, ГОСТів 1964-1978
років) для більшості товарів, що входить до переліку продукції яка підлягає
обов’язковій сертифікації;
-
скорочення переліку товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації та
запровадження інших інструментів регулювання (само-сертифікація, маркування,
декларування та ін.);
-
усунення дублювання повноважень контролюючих органів;
-
впровадження прозорої системи ринкового нагляду, зосередженої на ризиках
для споживача;
-
кардинальне прискорення гармонізації національних стандартів з європейськими
методом «обкладинки»;
-
прийняття загальних правил проведення робіт з стандартизації, метрології
та сертифікації, що являють собою міждержавний інтерес;
-
встановлення єдиних обов’язкових вимог до товарів та послуг, забезпечуючи
їх безпеку для життя та здоров’я людини, охорону навколишнього середовища,
сумісність та взаємозамінність, а також єдиних методів випробувань;
-
можливість взаємного визнання результатів державних випробувань, метрологічної
атестації, повірки та калібрування вимірювальних засобів;
-
можливість взаємного визнання акредитованих, випробувальних, повірочних,
калібрувальних та вимірювальних лабораторій (центрів), органів з сертифікації,
сертифікатів на продукцію та ін.;
-
прийняття єдиних стандартів, які б забезпечили єдиний технічний та інформаційний
простір та зробили можливим визнання результатів випробувань і сертифікації
продукції.
Автор: Юлія БОЙКО
TR Department
Panasonic (CIS) Oy - Kyiv office