Стан ринків ІТ, офісної техніки та телекомунікацій у другому кварталі 2009

27.08.09. Київ. - У другому кварталі 2009 року обсяг продажів ІТ та офісного обладнання в Україні зменшився на 55% порівняно з другим кварталом 2008 року. Загалом цей ринок у другому кварталі 2009 року склав приблизно 1,03 млрд. грн.

Ринок телекомунікацій, який досяг свого дна у квітні, почав поступово нарощувати обсяги продажів у травні - червні, проте це не дозволило вийти на позитивну динаміку за підсумками другого кварталу. Як результат, обсяг продажів телекомунікаційної техніки скоротився на 6,2% в порівнянні з першими трьома місяцями поточного року. Від’ємні показники характерні для всіх продуктових груп сектору, за винятком смартфонів , продажі яких зросли на 22% порівняно з січнем- березнем цього року.

ІТ та офісне обладнання

Найбільше падіння у поточному кварталі порівняно з аналогічним кварталом 2008 року відбулося на ринках сканерів, моніторів та стаціонарних комп’ютерів – 72,8%, 64,2% та 66,1% у вартісному вимірі відповідно.

Найменше постраждав ринок ноутбуків, що стало можливим завдяки сегменту нетбуків (відносно недорогих комп’ютерів), який швидко зростає. Загалом у другому кварталі 2009 року продажі ноутбуків скоротилися на 40,5% порівняно з другим кварталом 2008 року. Це найменший показник падіння серед усіх груп ІТ та офісного обладнання, що входять в список груп моніторингу для TEMAX’у.

Стаціонарні комп’ютери

У другому кварталі 2009 року на ринку стаціонарних комп’ютерів зафіксоване найбільше падіння продажів серед основних продуктових груп сектору ІТ порівняно з другим кварталом 2008 року (66,1% у вартісному вимірі). Обсяг продажів стаціонарних комп’ютерів за перше півріччя цього року скоротився на 65% порівняно з показником аналогічного періоду 2008 року. «Насамперед, таке падіння зумовлене зростанням попиту на мобільні комп’ютери», – коментує Валентина Печончик, експерт GfK Ukraine. «На українському ринку ноутбуків з’явилися моделі за доступною ціною та технічними характеристиками, які майже не поступаються стаціонарним комп’ютерам».

Монітори

Обсяги продажів моніторів у другому кварталі 2009 скоротилися на 64,2% і склали 169,4 млн. гривень. Як відомо, продажі моніторів напряму залежать від розвитку ринку десктопів. В основному нові монітори сьогодні купують на заміну старим, проте із стрімким падінням ринку стаціонарних комп’ютерів попит на монітори також скорочується.

Ноутбуки

У другому кварталі 2009 року обсяг продажів ноутбуків становив 490,1 млн. грн., що на 40,5% менше, ніж у другому кварталі 2008 року. На ринку ноутбуків зафіксоване найменше падіння серед продуктових секторів груп ІТ та офісного обладнання. Передусім, це пов’язано з появою на українському ринку нетбуків, середня вартість яких коливалася в межах 2 500 гривень. Попит на ці недорогі ультра мобільні комп’ютери стрімко зріс (на 27% у фізичному вимірі та майже на 25% у вартісному вимірі порівняно з першим кварталом 2008 року) й продовжує зростати.

Щодо розміру екрану, то у другому кварталі 2009 року основний сегмент 15-дюймових ноутбуків зменшився на 16% у фізичному вимірі порівняно з аналогічним періодом 2008 року. Одночасно значно виріс сегмент ноутбуків з екраном до 10,3 дюймів.

Багатофункціональні пристрої (БФП)

Продажі БФП у другому кварталі 2009 року склали 76,9 млн. гривень, що на 47,2% менше порівняно з другим кварталом 2008 року. Це падіння було найменшим порівняно з найбільшими групами сектору офісного обладнання (принтерами та сканерами).

Одночасно зростає попит на компактні пристрої, які поєднують у собі декілька функцій. Такий вибір зумовлений як зручністю, так й доступною ціною.

Принтери та сканери

За підсумками другого кварталу 2009 року ринок принтерів склав 57,9 млн. гривень, що на 57,9% менше порівняно з аналогічним періодом 2008 року. Водночас у порівнянні з першим кварталом 2009 року принтери виявилися єдиною групою, яка показала позитивний ріст (на 1,5% у вартісному вимірі).
Щодо сканерів, то у другому кварталі 2009 року обсяги продажів цих пристроїв скоротилися до 6,4 млн. гривень, тобто майже на 73% порівняно з другим кварталом минулого року.

Результати у формі таблиці, млн. грн.

Q3 2008 Q4 2008 Q1 2009 Q2 2009 Q2 2009 /
Q2 2008
Q1-Q2 2009 Q1-Q2 2009/
Q1-Q2 2008
Монітори 483,2 387,9 214,9 169,4 -64,2 384,3 -62,2
Десктопи 763,6 594,4 310,5 230,9 -66,1 541,4 -65,1
Ноутбуки 1148,5 1094,9 615,0 490,1 -40,5 1105,1 -36,9
БФП 162,7 168,8 86,9 76,9 -47,2 163,8 -49,5
Принтери 147,2 110,2 57,1 57,9 -57,5 115,0 -57,0
Сканери 18,3 13,7 8,0 6,4 -72,8 14,4 -68,2
ЗАГАЛОМ 2723,3 2369,8 1292,4 1031,7 -55,0 2324,1 -53,1

Джерело: GfK Retail and Technology Ukraine

Телекомунікації

Мобільні телефони та смартфони

У другому кварталі 2009 року загальний ринок мобільних телефонів та смартфонів скоротився на 55,8% порівняно з квітнем-червнем 2008 року. Водночас, обсяг продажів смартфонів, на які припадає 2,2% загального ринку в фізичному вимірі, зріс на 14,7%. При цьому відбулося зростання цін на смартфони на 17,1%, аналогічний показник для мобільних телефонів склав 7,29%.

На ринку мобільних телефонів намічається тенденція до росту бюджетних телефонів з базовими функціональними характеристиками. Щодо структури ринку за дизайном, спостерігається ріст сегменту «блок», що частково пояснюється порівняно низькими цінами на такі моделі. «В умовах фінансової нестабільності покупці починають відмовлятися від зв’язку формату 3G та камер», – коментує Олена Піляєва, експерт GfK Ukraine. «Ті споживачі, які все ж таки мають намір використовувати мобільний телефон для фото- та відеозйомки, задовольняються камерами з розширенням до 2 мегапікселів».

Незважаючи на відносно невеликі обсяги продажів смартфонів, можна виділити дві технологічні тенденції – збільшення частки моделей із сенсорною клавіатурою та частки моделей, що базуються на операційній системі Symbian.

Стаціонарні телефони та факси

На ринку стаціонарних телефонів другий квартал 2009 року характеризувався скороченням обсягів продажів на 44,6% порівняно з аналогічним періодом 2008 року. Основною технологією стаціонарного зв’язку залишається стандарт цифрового радіодоступу DECT: телефони, що базуються на використанні цієї технології, займають частку ринку більше 50%. Зростає популярність пристроїв з кольоровим дисплеєм, проте їхня частка все ще залишається досить незначною (9,2%).

Факсимільні апарати є другою після мобільних телефонів продуктовою групою за темпами падіння продажів (-55,9% порівняно з другим кварталом 2008 року). Водночас спостерігається зростання продажів високотехнологічних апаратів. Так, у квітні – червні 2008 року співвідношення дротових та бездротових факсів було 80:20, а вже в аналогічному періоді цього року воно наближається до 50:50. Щобільше, зросла частка факсимільних пристроїв з автовідповідачем з 21,9% у другому кварталі 2008 до 74,1% у квітні-червні цього року.

Результати у формі таблиці, млн. грн.

Q3 2008 Q4 2008 Q1 2009 Q2 2009 Q2 2009 / Q2 2008 Q1-Q2 2009 Q1-Q2 2009/ Q1-Q2 2008
Факси 14,4 12,0 7,4 6,6 -55,9% 13,9 -54,24%
Мобільні телефони 2370,3 1733,3 867,5 810,8 -57,9% 1678,3 -55,89%
Смартфони 66,0 63,7 53,9 65,5 14,7% 119,3 13,25%
Стаціонарні телефони 57,7 61,9 39,7 25,9 -44,6% 65,6 -36,68%
ЗАГАЛОМ 2508,4 1871,0 968,5 908,7 -55,6% 1877,1 -53,58%

Джерело: GfK Retail and Technology Ukraine

Дослідження

Дані засновані на дослідженнях, що проводить панель Retail and Technology (Панель роздрібної торгівлі). Панель роздрібної торгівлі містить дані з понад 190 000 роздрібних торгових точок у всьому світі. Для отримання детальнішої інформації, а також інформації про стан ринків великої і малої побутової техніки , відвідайте www.gfkrt.com та www.gfk.ua