У третьому кварталі 2012 року ринок побутової техніки та електроніки в Україні склав 11,5 млрд грн, що на 0,8% менше від показника аналогічного кварталу минулого року. Двома основними локомотивами цього періоду стали сектори IT і телекомунікаційного обладнання - одні з найбільших, які до того ж показали зростання на 2% та 3% відповідно. Цей факт не став несподіванкою: дані ринки демонструють таке зростання протягом кількох кварталів, крім того, активність споживачів у сезоні «повернення до школи» найсильніше впливає саме на ці сектори. Найстабільнішим сектором залишається мала побутова техніка із помірним зростанням у 3%. Чи не найбільший сектор - велика побутова техніка, що займає майже чверть всього ринку, демонструє скорочення продажів на 4%.
Сектор побутової електроніки продовжує падати (-4%), хоча в останньому місяці кварталу вийшов на позитивну динаміку. Через поступове насичення ринку дзеркальними камерами, продажі в секторі фототоварів у третьому кварталі зменшились на 5%.
Мала побутова техніка: довгоочікуване зростання
Помірне зростання демонструє у третьому кварталі 2012 року сектор малої побутової техніки (3%), досягнувши обсягу 900 млн грн. Найбільш позитивні тенденції простежуються для всіх груп кухонної техніки, за винятком хлібопічок (-32% порівняно з попереднім кварталом), натомість серед них продовжує зростати частка дешевого сегменту. У таких групах, як м'ясорубки та соковитискачі, навпаки, зростає попит на більш дорогі моделі. Помірний рівень зростання показали також праски і пилососи. Для останніх зберігається тенденція збільшення попиту на контейнерні моделі - у третьому кварталі 2012 року кожен другий придбаний пилосос був із контейнером. Щодо приладів для догляду за собою, темпи продажів бритв, епіляторів та фенів знизилися, незначний приріст продемонстрували лише машинки для стрижки та прибори для укладки волосся.
Телекомунікаційне обладнання: перемога смартфонів над мобільними телефонами
Загальний обсяг ринку телекомунікаційного обладнання у липні-вересні 2011 року склав 2,24 млрд грн, що на 3% більше від показника аналогічного періоду минулого року. Значно збільшився обсяг продажів смартфонів - наразі цей сегмент посідає 57% всього ринку та має тенденцію до зниження ціни та зростання попиту на пристрої з двома сім-картками. Водночас триває скорочення продажів мобільних телефонів (-30%), тож частка цієї групи у загальному обсязі сектора телеком-продуктів зменшилася до 42%. Крім того, скорочується частка стаціонарних телефонів та факсів на 18% та 2% відповідно.
Інформаційні технології: неочікуване падіння у секторі ноутбуків
Третій квартал 2012 року для ринку інформаційних технологій виявився відносно стабільним щодо обсягів продажу та структури. Сектор демонструє зростання на 2% і складає 2,8 млрд грн. Найбільшу частку ринку досі займають ноутбуки, хоча обсяги їх продажів уперше за довгий період часу почали скорочуватись (-5%). Зниження ціни на ультратонкі ноутбуки призвело до трикратного збільшення обсягів продажів у цьому сегменті. Натомість спостерігається значне (30%) скорочення попиту на нетбуки. Падіння продажів відзначається також на ринках стаціонарних комп'ютерів (-1%) та моніторів (-16%). Найбільш швидкі темпи зростання спостерігаються в групі медіапланшетів* (+185%), а їх частка в секторі збільшилась до 8%. Тенденцію підвищення попиту також має ринок комп'ютерних мишок та клавіатур. Темп зростання продажів електронних книжок помітно скоротився та склав лише 12% порівняно з аналогічним кварталом попереднього року.
* Медіапланшети (за класифікацією GfK) - портативні пристрої з діагоналлю від 5,6 дюймів, мобільною OS та ARM-процесором (або подібним).
Велика побутова техніка: загальне падіння всього сектору
Порівняно з третім кварталом 2011 року ринок великої побутової техніки продемонстрував падіння на 4%, аналогічна динаміка збереглася у перших трьох кварталах 2012 року. Незважаючи на спекотний липень, продажі холодильників та морозильних камер не досягли рівня продажів аналогічного кварталу минулого року і скоротилися на 3% та 9% відповідно. Єдину групу з нейтральною динамікою складають пральні машини: незважаючи на розрив у -1% у квартальному розрізі, їх продажі все ж таки досягли рівня періоду січень-вересень 2011 року. Найбільшого падіння у порівнянні з третім кварталом минулого року зазнали сушильні машини (-26%). Порівняно з іншими групами, не такий драматичний спад відчули варильні поверхні (-1%) та мікрохвильові печі (-2%).
Побутова електроніка: темпи росту продажів телевізорів уповільнюються
Рівень продажів побутової електроніки знизився на 4,5%. Зростання демонструють дві групи - плоскопанельні телевізори (+5%) та USB-пам'ять (+6%). Зростання інших відбулося завдяки підвищенню продажів пристроїв із більшим об'ємом пам'яті. Продажі плоскопанельних телевізорів зросли завдяки розширенню частки рідкокристалічних пристроїв (LCD), тимчасом як продажі плазмових панелей продовжують стрімко падати. Зростання групи плоскопанельних телевізорів також пов'язане із розповсюдженням нових технологій, які поступово стають дедалі доступнішими - 3D-телевізори та Smart TV впевнено нарощують обсяги. Також спостерігається зростання популярності великих дисплеїв: так, найбільші темпи показали екрани 40 та 42 дюйми, тимчасом як діагональ 32 дюйми втрачає свої лідерські позиції. На ринку домашніх кінотеатрів зберігається тенденція до зменшення частки систем, що мають 5 спікерів та сабвуфер, що призвело до падіння продажів на 31%. Таким чином, увага споживачів зосереджується на більш технологічних, містких, великих пристроях.
Фоторинок: зміна динаміки на протилежну
У третьому кварталі вперше у 2012 році скоротився ринок фотоапаратів у грошовому вираженні - на 5% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, і склав 504 млн грн. Це відбулось через поступове насичення ринку дзеркальними фотокамерами. Проте тенденції у сегментах збереглися. Так, частка дзеркальних фотоапаратів знову зросла, а дешевих компактних - скоротилась. Системні фотоапарати, які лише 2 роки тому з'явилися на українському ринку, продовжують демонструвати помірне зростання. загалом слід відзначити тенденцію до зміни ставлення українських споживачів до фото, яка проявляється у переході до більш якісних та дорогих сегментів фототехніки.
Офіс: збереження тенденцій
Ринок офісної техніки продовжує падати, обсяг складає 230 млн грн, що на 13% менше порівняно з третім кварталом минулого року. Структура ринку незмінна: найвагомішим сегментом залишаються багатофункціональні пристрої - 65% ринку (148 млн грн). Сегмент принтерів становить 73,8 млн грн, що складає 32% всього ринку. Обидві групи скоротились приблизно на 14%. Найменші темпи падіння демонструє ринок сканерів: тільки -4%, проте цей сегмент є найменшим на ринку та складає лише 4% всього обсягу ринку.
Загальні висновки
На тлі негативного кварталу вирізняється вересень, який показав позитивну динаміку. Цей факт можна пояснити споживчими очікуваннями щодо девальвації гривні через жовтневі вибори у Верховну Раду. За результатами дослідження споживчих настроїв в Україні, яке проводить GfK Ukraine, зріс індекс доцільності великих покупок, який часто позитивно реагує на очікування девальвації. Незважаючи на досить негативні показники періоду січень-вересень 2012 року (-0,7%), загалом на весь 2012 рік прогнозується помірне зростання на рівні 3%. Вірогідно, в «зелену смугу» ринок виведуть IT-сектор та велика побутова техніка із показниками зростання +8 та +7 відповідно. Порівняно із першими дев'ятьма місяцями 2012 року зміниться тренд у секторі малої побутової техніки: передбачається зниження продажів загалом у 2012 році на 5%.
Результати у формі таблиці
|
Q4 |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q3 12 |
Q1-3 |
Q1-3 12 |
|
2011 |
2012 |
2012 |
2012 |
/Q3 11 |
2012 |
/Q1-3 11 |
|
M.UAH |
M.UAH |
M.UAH |
M.UAH |
+/-% |
M.UAH |
+/-% |
Consumer Electronics (CE) |
2.488 |
1.493 |
1.350 |
1.623 |
-4,5°o |
4.465 |
-9,6% |
Photo (PH) |
505 |
360 |
448 |
504 |
-4,7% |
1.311 |
6,6% |
Major Domestic Appliances (MDA) |
2.740 |
1.787 |
2.060 |
2.684 |
-3,8% |
6.530 |
-3,9% |
Small Domestic Appliances (SDA) |
1.041 |
860 |
682 |
901 |
3,2% |
2.443 |
-4,8% |
Information Technology (IT) |
3.989 |
3 002 |
2.235 |
3.270 |
1,6% |
8.507 |
7,8% |
Telecommunication (TC) |
2.226 |
1.832 |
1.738 |
2.243 |
2,6% |
5.813 |
0,0% |
Office Equipment & Consumables (OE) |
312 |
248 |
191 |
231 |
-7,6% |
669 |
-5,2% |
|
|||||||
GfK ТЕМАХ® Україна |
13.302 |
9.580 |
8.704 |
11.455 |
-0.8% |
29.739 |
-0,7°o |
Джерело: GfK TEMAX® Ukraine, GfK Retail and Technology
Дослідження
Висновки базуються на дослідженнях, що проводить GfK Retail and Technology. GfK Retail and Technology має дані з понад 190 000 роздрібних торгових точок у всьому світі.
Інформація про GfK Ukraine
GfK Ukraine - українська дослідницька компанія, яка пропонує повний перелік послуг з опитувань та досліджень ринків в Україні, Молдові та Бєларусі. GfK Ukraine входить до міжнародної дослідницької мережі GfK. Для отримання більш детальної інформації, завертайтесь, будь ласка, до www.gfk.ua чи слідкуйте за нашими новинами у Twitter: www.twitter.com/gfk ua.
Інформація про GfK
GfK є однією з найбільших дослідницьких компаній у світі, в якій працює понад 12 000 фахівців, які працюють у сфері досліджень у більш ніж 100 країнах, вивчаючи, як живуть люди, що вони думають і що купують. GfK постійно впроваджує нові розробки і використовує новітні технології та найінтелектуальніші методики, щоб допомагати клієнтам краще розуміти своїх споживачів. У 2011 році обсяг продажів GfK склав 1,37 млрд. євро.
Для отримання більш детальної інформації, завертайтесь, будь ласка, до www.gfk.com чи до GfK на Twitter: www.twitter.com/gfk group.