У четвертому кварталі 2012 року ринок побутової техніки та електроніки склав 14,7 млрд грн, що на 10% більше від показника аналогічного кварталу 2011 року. Незважаючи на невисокі обсяги продажів телевізорів на початку року, загалом сектор споживчої електроніки показав найбільший ріст цього кварталу – 22%. Сектори побутової техніки, і великої, і малої, виросли приблизно однаково: на 12% та 13% відповідно. IT-техніка зберегла провідну позицію при помірних темпах росту (на 4%). Фоторинок наслідує її приклад – продажі збільшилися на 4%. На відміну від попередніх кварталів 2012 року, в четвертому кварталі негативну динаміку демонструє лише один сектор – офісна техніка, продажі якої скоротилися на 10%. Продажі ринку телекомунікаційного обладнання збільшились на 9%.
Побутова електроніка: великі екрани стають дедалі популярнішими
У четвертому кварталі 2012 року сектор побутової електроніки продемонстрував зростання на рівні 22%. Плоскопанельні телевізори залишаються ключовою групою у сегменті – на них припадає 85% продажів ринку. Як і в минулому кварталі, серед усіх продуктових груп сектору найбільші продажі мали телевізори з LCD-дисплеєм, тимчасом як продажі телевізорів з плазмовим дисплеєм виявили найбільше падіння. Збереглася тенденція зростання попиту на великі дисплеї: у четвертому кварталі 2012 року обсяги продажів телевізорів з екранами 40-42 дюйми перевищили продажі 32-дюймових, хоча останні утримують лідерство у річному розрізі. Через поступове зниження цін зростає рівень продажу телевізорів з технологіями 3D та SMART-TV, збільшується частка телевізорів з функціями керування голосом, жестами та розпізнавання облич. Серед інших груп у четвертому кварталі гарні показники зростання мали карти пам’яті (23%), ігрові консолі (20%) та USB-пам’ять (7%). Проте сумарно за рік можна говорити про збільшення продажів тільки у таких групах: LCD-телевізори, карти пам’яті та USB-пам’ять.
Мала побутова техніка: збереження тенденцій минулого року
У 2012 році через досить слабку першу половину року в секторі малої побутової техніки спостерігається незначне зростання (1%). У липні-грудні 2012 року ситуація покращилась завдяки значним продажам у четвертому кварталі (зростання продажів дорівнювало 14% порівняно з четвертим кварталом 2011 року). Найкращі результати року показала техніка для кухні. Найвагоміша серед кухонної техніки категорія – прилади для приготування їжі – виросла на 5% порівняно з минулим роком. Як і минулого року, в групі значно збільшилась частка ручних блендерів та кухонних машин, натомість попит на кухонні комбайни падає. Також четвертий квартал був особливо вдалим для пилососів, які завдяки позитивному приросту в 25% забезпечили майже чверть усіх продажів сектору. Зокрема в групі значно зросла частка миючих пилососів. Скоротився попит на прилади для особистого догляду, передусім на бритви та епілятори (на 7%), фени (на 5%). Обсяг продажів приладів для укладки волосся залишився порівняно стабільним.
Велика побутова техніка: позитивні зрушення наприкінці року
Важкий для ринку побутової техніки, але цікавий для аналітики 2012 рік завершився з позитивним ростом на рівні 1%. На останній квартал року покладалися усі надії, які він повною мірою виправдав приростом (12%) відносно IV кварталу 2011 року. Таку позитивну динаміку забезпечили групи холодильної техніки – морозильні камери та холодильники, що продемонстрували продажі відповідно на 25% та 18% більше, ніж минулого року за той самий проміжок часу. Дещо менше у процентному відношенні, але загалом вагоме для ринку великої побутової техніки зростання показала група пральних машин – 11%. Незалежна техніка для приготування їжі звично для сезону змінила негативну тенденцію минулих кварталів і досягла зростання на 8%. Група сушильних автоматів на тлі вкрай невеликих продажів у минулі роки демонструє значний приріст, який у четвертому кварталі 2012 року склав 34%. Групи вбудованої техніки та витяжок знову засвідчили свою взаємозалежність із невеликим, хоча й позитивним приростом щодо минулого року (7%). Загалом можна сказати, що 2012 рік завдячує своїми позитивними результатами продажам останнього кварталу, а саме продажам класичних приладів українського ринку великої побутової техніки – пральних машин та холодильної техніки; тільки ці прилади мали позитивний приріст порівняно з минулим роком.
Телекомунікаційне обладнання: протистояння смартфонів та мобільних телефонів триває
Ринок телекомунікаційного обладнання у 2012 році зріс на 3% щодо попереднього року та склав 8,25 млрд грн. У четвертому кварталі продовжилося падіння попиту на стаціонарні телефони та факси, обсяги їх продажів скоротилися на 6% та 4% відповідно. У протистоянні мобільних телефонів та смартфонів останні знову перемогли. Обсяги продажів смартфонів у четвертому кварталі зросли на 58% порівняно з аналогічним кварталом попереднього року та складають нині понад половину всього ринку. Тенденція до зниження ціни та підвищення попиту на смартфони з двома сім-картками також збереглася. Мобільні телефони й надалі займають значну частину ринку телеком-товарів, незважаючи на скорочення їх частки у 2012 році порівняно з попереднім. Подібно до смартфонів, найбільшим попитом користуються мобільні телефони для кількох сім-карт.
Інформаційні технології: повільне зростання найбільшого сектору
В останньому кварталі 2012 року ринок ІТ-техніки демонструє позитивну динаміку (4%). Найшвидше, порівняно з останнім кварталом попереднього року, зростають продажі медіа-планшетів (на 169%). Загальний обсяг ринку медіа-планшетів у 2012 році перевищив 1 млрд грн. Електронні книжки й надалі користуються попитом, проте демонструють помірні темпи зростання: обсяг ринку у 2012 році лише на 23% перевищує аналогічний показник 2011 року. У четвертому кварталі негативні показники у секторі демонструють лише монітори та стаціонарні комп’ютери – їхні продажі скоротилися на 18% та 19% відповідно. Ринок накопичувачів зріс як у квартальному, так і у річному розрізі. Стабільністю у четвертому кварталі 2012 року відзначається ринок мобільних комп’ютерів (3% росту). Комп’ютерні мишки та клавіатури демонструють зростання на рівні 14% та 37% відповідно, порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Хоча клавіатури зростають значно швидше на рівні кварталу, проте за річними результатами обидві групи зросли на 18% відносно 2011 року.
Фоторинок: Україна наслідує світову тенденцію
Останній квартал минулого року був досить успішним, що засвідчило 4-відсоткове зростання ринку порівняно з аналогічним періодом 2011 року. Значною мірою на таку динаміку вплинули продажі грудня. У 2012-му році зріс попит на дзеркальні фотоапарати та скоротилися продажі компактів. Саме завдяки дзеркальним фотоапаратам ринок виріс на 6% в грошовому вираженні порівняно з 2011 роком.
Офіс: стабільна структура ринку
У четвертому кварталі 2012 року ринок офісної техніки показав падіння на 10%. Загалом за результатами 2012 року ринок скоротився на 11% порівняно з попереднім роком. Структура ринку істотно не змінилася – найбільшою товарною групою за результатами 2012 року залишаються багатофункціональні пристрої, частка яких дорівнює 62%. Щодо попереднього року їх частка на ринку зменшилася на 2% на користь принтерів. Сканери зберегли свою частку на рівні 3% загального ринку та демонструють тенденцію до падіння (- 8% порівняно з 2011 роком).
Підсумки року: суперечливі тенденції
2012 рік відзначився протилежними тенденціями в першому та другому півріччях: падіння на 1% та зростання на 5% відповідно. Водночас сектори офісної техніки, фото- та інформаційних технологій складають виняток з цього правила: перший стабільно зменшувався протягом всього року; другий демонстрував значне зростання (на 15%) в першому півріччі 2012 року завдяки бурхливому розвитку сегменту дорогих дзеркальних фотокамер. Поступове насичення цього сегменту у другому півріччі призвело до скорочення продажів сектору фототехніки на 1% порівняно з відповідним періодом 2011 року. Подібна ситуація спостерігається на ринку інформаційних технологій: менш активні продажі в другому півріччі 2012 року, ніж в аналогічному періоді 2011. За підсумками, продажі 2012 року виросли на 2,6% порівняно з 2011 роком та склали 44,4 млрд грн, що є високими показниками для українського ринку.