Витяг з Рекомендацій МАІВ до 2012 Спеціального звіту 301 щодо дотримання та захисту авторських прав, що стосуються України

Рекомендації: В результаті наявності дуже серйозних проблем правозастосування, а також численних правових недоліків, що мають давню історію, МАІВ рекомендує у 2012 році включити Україну до Пріоритетного Списку Спостереження. Крім того, в грудні 2011, МАІВ рекомендувала Уряду США переглянути права і можливості, які наразі має Україна в «Загальній системі преференцій» – програмі уряду США з надання безмитного режиму імпорту до США для сприяння економічному росту країн, що розвиваються, та, у разі відсутності негайного поліпшення у сфері охорони прав інтелектуальної власності, припинити надання Україні переваг за цією програмою. МАІВ також рекомендує уряду США проводити позачергове обстеження України для прискорення виконання заходів, передбачених Планом дій 2010 року не пізніше середини 2012.

Резюме: Рівень піратства в Україні є одним з найвищих у Європі, включаючи піратство як твердих, так і цифрових копій. Для членів МАІВ Україна є ключовою державою в регіоні щодо забезпечення дотримання прав інтелектуальної власності, тому що вона експортує піратство, особливо цифрове піратство, як до країн Європейського Союзу, так і до країн СНД. Так, наприклад, є декілька горезвісних сайтів, розміщених в Україні українськими провайдерами послуг Інтернету. Про ці конкретні сайти повідомлено чиновників українських правоохоронних органів, однак сайти продовжують безкарно діяти. У 2010 році урядами США та України розроблено „План дій” щодо захисту прав інтелектуальної власності, що має на меті знищення цифрового піратства. Мало того, що цей план не був реалізований, так ще й деякі дії українських чиновників суперечать діям, викладеним у Плані та були і є спрямованими на послаблення, а не на зміцнення впровадження Плану дій.

Іншими словами, Україна не забезпечує ефективне кримінальне правозастосування, так само як і не створює належну правову базу, яка б заміняла його. Ці Україна зобов’язана робити за міжнародними договорами (в т.ч. СОТ/ТРІПС) та двосторонніми угодами. Натомість, Україна зарекомендувала себе „тихою гаванню” для злочинних угрупувань, що займаються піратством та порушенням авторських прав. Зокрема цифровим піратством ділового та розважального програмного забезпечення, музичних записів, фільмів та книг. Україна є однією із небагатьох держав (разом із Росією), де стягується плата за завантажену піратську музику та фільми, а також джерелом найбільших у світі систем BitTorrent. Крім того, уряд повинен вирішити складну ситуацію із „шахрайськими” товариствами колективного управління та вжити примусових заходів проти цих несанкціонованих товариств (а також припинити розслідування та переслідування легітимних товариств). В результаті численних недоліків законодавства, законні он-лайн ринки не можуть розвиватися в Україні на захищених авторським правом матеріалах, а експортуючи піратство, Україна завдає шкоди законним ринкам інших держав. Крім того, Україна залишається глобальною гарячою точкою записаних на камеру високоякісних нелегальних фільмів, які завантажуються на популярних сайтах та розповсюджуються через Інтернет.

Багато відкритих ринків та вуличних кіосків в Україні рясніють нелегальними копіями музичних записів, фільмів, ділового та розважального програмного забезпечення. Нерегулярне та недостатнє кримінальне правозастосування та прикордонний контроль є ще однією причиною, через яку піратські копії на фізичних носіях вільно проникають в Україну та витікають за її межі. У випадку із діловим програмним забезпеченням, різні міністерства українського уряду (особливо Міністерство внутрішніх справ України, відділення Державної податкової служби та Прокуратури) грубо використовують неліцензійне програмне забезпечення. Це служить поганим прикладом для ділових структур, де використання неліцензійного програмного забезпечення (в т.ч.  піратство кінцевими споживачами) практично є нормою. В цілому, план ефективного правозастосування вже існує – це реалізація в повному обсязі Плану дій, який був спершу розроблений як формальний документ та презентований Урядом США у жовтні 2010, а підписаний і схвалений урядом України у лютому 2011 (план набув „чинності” у жовтні 2010). Насправді, цей план був формальним резюме зобов’язань, взятих урядом України протягом останніх кількох років, особливо щодо вирішення проблем Інтернет піратства.

Кримінальне правозастосування

Застосування кримінальних законів є одним із ключових пріоритетів для членів МАІВ, оскільки їх правильне застосування вирішить безліч проблем піратства. Для того, щоб застування кримінальних законів було ефективним необхідно наступне:

а) координація дій ключовими відомствами – включаючи Міністерство внутрішніх справ України та Генеральну прокуратуру;

б) значне збільшення кількості рейдів та судових переслідувань;

в) додаткові ресурси, особливо число працівників міліції з питань інтелектуальної власності (шляхом підвищення збільшення штату мінімум до 260 офіцерів).

МАІВ рекомендує вжити ефективних заходів кримінального впливу, в тому числі судові переслідування та попереджувальні покарання, повинні бути спрямовані на:

·       Власників сайтів, на яких стягується плата за завантаження та BitTorrent. Правоохоронні органи повинні застосовувати існуючі закони для закриття нелегальних веб-сайтів, які спеціалізуються на піратській музиці, фільмах, діловому та розважальному програмному забезпеченні та/або друкованих матеріалах (в т.ч. сайти, що засновані недобросовісно, на підробній ліцензії шахрайських товариств колективного управління).

·       Керівників шахрайських товариств колективного управління, які заявляють, що надають „ліцензії” як для он-лайн так і для фізичного бізнесу, на видачу яких вони не були уповноважені;

·       Організовані злочинні угруповання, застосовуючи кримінальні переслідування та призначаючи попереджувальні покарання, не у такий спосіб як це робилося до сьогодні, спираючись на адміністративні штрафи, які не мають попереджувального стримуючого ефекту. Угруповання, що керують веб-сайтами та peer-to-peer операціями, центрами розповсюдження друкованих копій, операціями зі зйомки за камеру та з потужностями виробництва оптичних медіа-дисків (у т.ч. операції із запису на CD);

·       Власників та керівників відкритих та вуличних ринків, що торгують піратськими товарами, особливо на великих відкритих ринках, в переходах та на вулицях навколо станцій метро, а також поблизу місцевих магазинів та супермаркетів;

·       Власників ланцюжків роздрібної торгівлі, які продають в роздрібних мережах піратське розважальне програмне забезпечення, на якому нанесені контрафактні голограми. Ці заходи повинні включати: довгострокове закриття незаконних підприємств та подальші рейди на магазини, кіоски та склади. Правоохоронні органи з використанням ордеру на обшук, повинні проводити обшук торгових площ та складів, що підозрюються з метою конфіскації незаконної продукції, навіть якщо такі торгові площі/склади закриті.

Заходи адміністративного та митного контролю, піратство кінцевими користувачами та легалізація програмного забезпечення

Є декілька заходів адміністративного та митного правозастосування, які ми рекомендуємо як пріоритетні, зокрема:

·       Акцент на боротьбу з піратством серед корпоративних кінцевих споживачів та орієнтація на великомасштабних порушників (замість поточних цільових об’єктів, які є малими компаніями та приватними особами), та в залежності від обставин, вжиття кримінальних заходів впливу до великомасштабних порушників.

·       Виділення у кожне міністерство (у 2012) коштів на повну легалізацію програмного забезпечення та створення ефективних документів для планування та застосування управління ресурсами програмного забезпечення  (включаючи аудит). В подальшому, ми рекомендуємо:

o      а) розвиток (та публічні заяви про це) Плану дії з легалізації програмного забезпечення;

o      б) означити заходи, що повинні бути здійснені для реалізації постанови Кабінету Міністрів України (з визначенням осіб відповідальних за процес легалізації),

o      в) здійснення реалізації Плану дій під керівництвом Прем’єр – Міністра;

·       Агресивна боротьба з порушеннями у сфері кабельної передачі та ретрансляції, публічних виступів, теле-і радіомовлення, з використання заходів адміністративного (де можливо і кримінального) примусу.

·       Використання посадових органів (що діють з 2007) для покращення прикордонного контролю, особливо вздовж кордону з Росією, сфокусованого на залізничних перевезеннях.

Реформи законодавства

Законопроект „Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань авторського права і суміжних прав” № 6523 був внесений до Верховної ради України у червні 2010 та пройшов перше читання у лютому 2011. Якщо його буде прийнято (з урахування деяких пропозицій поданих правовласниками до Комітету ВРУ), він покращить Закон України „Про авторське право та суміжні права”(та інші українські закони у сфері інтелектуальної власності) з поправками, що стосуються тимчасових копій, шкоди, виконання приписів про припинення доступу /видалення забороненого контенту, відповідальності третіх осіб (провайдерів послуг Інтернету), виключення зйомки на камеру зі сфери винятків як копіювання в особистих цілях. Є ще декілька змін які необхідно внести до другого читання (наприклад, подані пропозиції); але в цілому МАІВ підтримує цей законопроект. Нижче перелік ключових реформ законодавства, які МАІВ рекомендує:

·       Повне застосування цифрових договорів ВОІВ щодо авторського права, права промислової власності, кримінального та кримінально-процесуального кодексів. Україна приєдналася до договору ВОІВ з авторського права (ДАП) та договору ВОІВ з виконань і фонограм (ДІФ) у 2002.

·       Внесення змін до Закону України „Про телекомунікації” з метою забезпечення справедливого та ефективного реагування на випадки Інтернет-піратства, включаючи:

(і) правові стимули для Інтернет-провайдерів до співпраці із правовласниками для ефективної боротьби з комп’ютерним піратством в Інтернеті;

(іі) правила, що роз’яснюють незаконність надання послуг, спрямованих на промоцію порушення авторських та суміжних прав;

(ііі) судовий примус та зобов’язання Інтернет-провайдерів надавати інформацію правоохоронним органам та правовласникам. Крім того, внесення змін до Закону України „Про авторське право та суміжні права”, які гарантуватимуть, що несанкціоноване розповсюдження в Інтернеті, повідомлення або доведення до відома, розглядатиметься як акт посягання на авторські права незалежно від того, чи це здійснюється з метою отримання прибутку чи іншої комерційної вигоди або переваги.

·       Внесення змін до статті 176 Кримінального кодексу України (та окремо до Цивільного кодексу) з метою забезпечення наявності кримінально-правових засобів судового захисту від онлайн-піратства усіх творів та звукозаписів; та у кримінально-процесуальному кодексі встановити чіткі правила переслідування порушників.

·       Внесення змін до закону „Про авторське право та суміжні права” та до кримінального кодексу – визнання зйомки на камеру протиправною дією шляхом виключення її з винятків як копіювання в особистих цілях та криміналізації цього діяння. Крім того, внесення змін до закону „Про кінематографію” – скасування вимог місцевого виробництва копій фільмів.

·       Реалізація постанови Кабінету Міністрів України 2003 року щодо легалізації програмного забезпечення в органах державної влади.

·       Внесення змін до Закону України „Про авторське право та суміжні права” та Цивільного кодексу України для гарантування всім належним правовласникам право (за законом та на практиці) здійснювати ефективне управління через самостійно обрані організації колективного управління у сфері ліцензування мовлення, публічного виконання та інших зв’язків з громадськістю.

·       Скасування системи нанесення голограм (або, принаймні, виправлення її таким чином, щоб вона не могла бути використана порушниками для надання законності піратській продукції).

 

З повним англомовним текстом Рекомендацій до Спеціального звіту 301 щодо України можна ознайомитися на офіційному сайті МАІВ за посиланням: http://www.iipa.com/rbc/2012/2012SPEC301UKRAINE.PDF