За останній рік Україна, з урахуванням включення до рейтингу двох нових країн (Бангладешу і Хорватії), змінила своєї позицію з 56 місця в 2007 (із 64) на 57 місце в 2008 (із 66). Зниження відбулося за всіма показниками крім показника «Людський капітал», за яким Україна піднялася з 43 на 37 місце (табл. 1, 2).
У доповіді порівнюються умови для розвитку ІТ індустрії в країнах із різних регіонів світу. Розроблена для оцінки модель включає 25 показників, які впливають на конкурентоздатність ІТ індустрії і які згруповані в 6 категорій.
Для визначення загального індексу кожна категорія показників має свою вагу. Кожен показник в рамках категорії також має певну вагу (табл. 3, 4). Визначені основні джерела даних для кожного показника. Використовуються як кількісні (наприклад, число студентів, затрачені кошти) так і якісні оцінки, зроблені аналітиками Відділу "Economist Intelligence Unit".
Якісні показники оцінюються за п'ятибальною шкалою. Кількісны показники нормалізуються за кількістю населення кожної країни таким чином, що кожна країна вимірюється від 0 до 1 із застосуванням для кожного пункту даних формули:
Yij = [xij - minij] / [maxij - minij]
Далі кожен показник приводиться до шкали від 0 до 100 шляхом множення на відповідний мультиплікатор (20 для якісних показників і 100 для кількісних показників). Оскільки сума всіх ваг дорівнює 1, то композитна шкала також має діапазон від 0 до 100.
Нормалізація є причиною того, що в деяких країнах окремі показники, або загальний індекс можуть бути меншими, ніж у попередньому році, хоча стан справ не погіршився. Якщо число балів у світового лідера збільшилося чи зменшилося у порівнянні з минулорічним лідером, то це вплине на число балів у інших країнах за даним показником, незалежно від дійсного стану справ.
В дослідженні відзначається, що загальне сповільнення економіки веде до зменшення витрат на ІТ в США, Західній Європі та Японії. Проте основи для конкурентоздатності ІТ індустрії залишаються сталими. Це ІТ освіта, доступність фінансів і інфраструктури, а також державне стимулювання інновацій. Саме завдяки цим закладеним основам незмінною за показником конкурентоздатності ІТ індустрії у порівнянні з минулим роком залишилася перша двадцятка країн.
Незважаючи на поточні макроекономічні проблеми, США надалі очолюють список країн, які надають ІТ компаніям найбільш сприятливе середовище. США ведуть перед у світі як країна, що розвиває таланти і є інкубатором нових високотехнологічних компаній. Завдяки міцним позиціям в науково-дослідних і конструкторських роботах (НДКР) із 6 на 2 місце піднявся Тайвань. Замикають першу п'ятірку Великобританія, Швеція і Данія, котрі мають сприятливе і відкрите бізнес-середовище, а також працюючі механізми захисту інтелектуальної власності.
Висновки дослідників не є несподіваними:
Зниження місць Японії з 2 на 12 місце і Південної Кореї з 3 на 8 місце спричинене замалою кількістю балів, які ці країни набрали у сфері НДКР, а також покращенням методології оцінки. На три сходинки вгору піднялися Швеція і Данія, відповідно на 4 і 5 місце завдяки більш сприятливому середовищу для бізнесу і покращенням в ІТ інфраструктурі. Канада піднялася з 9 на 6 місце передовсім завдяки досягненням у розвитку людського капіталу. З 20 на 16 місце піднявся Ізраїль, отримавши більше балів за якість інфраструктури та державну підтримку ІТ індустрії, включаючи впровадження електронного урядування. З 16 на 19 місце опустилася Німеччина, в основному через уповільнення зростання фінансування НДКР.
Для порівняльної оцінки стану інформаційних технологій крім Індексу конкурентоздатності ІТ індустрії відомі також Індекс мережної готовності Глобального звіту з інформаційних технологій, який готується в рамках Всесвітнього економічного форуму (Україна займає 75 місце із 122 країн) та Індекс електронної готовності, який готує "Economist Intelligence Unit" (Україна займає 60 місце серед 69 країн).
Поліпшення позиції України у подібних рейтингах має стати одним з основних критерієм оцінки ефективності роботи державних органів, передовсім створеного в цьому році Державного комітету інформатизації (Держкомінформатизації) України, а також Державного департаменту з питань зв’язку Міністерства транспорту та зв’язку України, Національної комісії з питань регулювання зв’язку України, Державного департаменту інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки України.
Діяльність цих відомств буде настільки корисною для розвитку інформатизації країни, наскільки ця діяльність буде відкритою і прозорою, і наскільки ці органи будуть прислухатися до порад українського ІТ-бізнесу, консолідовану позицію якого висловлюють асоціації ІТ-підприємств.
Країна | | | | |
США | | | | |
Тайвань | | | | |
Великобританія | | | | |
Швеція | | | | |
Данія | | | | |
Канада | | | | |
Австралія | | | | |
Південна Корея | | | | |
Сінгапур | | | | |
Нідерланди | | | | |
Швейцарія | | | | |
Японія | | | | |
Фінляндія | | | | |
Норвегія | | | | |
Ірландія | | | | |
Ізраїль | | | | |
Нова Зеландія | | | | |
Австрія | | | | |
Німеччина | | | | |
Франція | | | | |
Гонконг | | | | |
Бельгія | | | | |
Іспанія | | | | |
Естонія | | | | |
Італія | | | | |
Словенія | | | | |
Португалія | | | | |
Угорщина | | | | |
Чехія | | | | |
Чилі | | | | |
Словаччина | | | | |
Польща | | | | |
Греція | | | | |
Латвія | | | | |
Литва | | | | |
Малайзія | | | | |
ПАР | | | | |
Туреччина | | | | |
Румунія | | | | |
Саудівська Аравія | | | | |
Хорватія | | | | |
Таїланд | | | | |
Бразилія | | | | |
Мексика | | | | |
Болгарія | | | | |
Аргентина | | | | |
Філіппіни | | | | |
Індія | | | | |
Росія | | | | |
Китай | | | | |
Венесуела | | | | |
Колумбія | | | | |
Єгипет | | | | |
Шрі-Ланка | | | | |
Перу | | | | |
Еквадор | | | | |
Україна | | | | |
Індонезія | | | | |
Казахстан | | | | |
Бангладеш | | | | |
В’єтнам | | | | |
Пакистан | | | | |
Азербайджан | | | | |
Нігерія | | | | |
Алжир | | | | |
Іран | | | | |
Показник | конкурентоздатності ІТ індустрії в 2008 | конкурентоздатності ІТ індустрії в 2007 | |
Загальне бізнес-середовище | | | |
ІТ інфраструктура | | | |
Людський капітал | | | |
Правове середовище | | | |
Середовище для НДКР | | | |
Підтримка розвитку ІТ індустрії | | | |
Загальний рейтинг | | | |
Показник Категорія 1. Загальне бізнес-середовище | Вага 10% |
1.1. Урядова політика щодо іноземного капіталу; культурна сприйнятливість іноземного впливу; риск експропріації; захист інвестицій | 15% |
1.2. Рівень захищеності і гарантованості прав на приватну власність | 40% |
1.3. Рівень державного регулювання (насамперед процедури ліцензування) при заснуванні нового приватного бізнесу | 25% |
1.4. Свобода конкуренції існуючого бізнесу | 20% |
Категорія 2. ІТ інфраструктура | 20% |
2.1. Обсяг ринку апаратного та програмного забезпечення і ІТ послуг (USD на 100 мешканців) | 25% |
2.2. Кількість персональних комп’ютерів (настільних і переносних) на 100 мешканців | 60% |
2.3. Широкосмугове з’єднання (xDSL, ISDN PRI, FWB, кабель, FTTx) на 100 мешканців | 10% |
2.4. Кількість безпечних Інтернет серверів на 100 000 мешканців | 10% |
Категорія 3. Людський капітал | 20% |
3.1. Загальна кількість студентів вишів, % від населення студентського віку | 25% |
3.2. Кількість студентів, залучених до наукових програм рівня вишів, % від загальної кількості студентів | 5% |
3.3. Зайнятість в технологічному секторі, як % від загальної зайнятості | 10% |
3.4. Спроможність освітньої системи навчати технічних спеціалістів з бізнесовими навичками (управління проектами, розробка прикладень і веб-рішень за потребами споживачів і т.п.) | 60% |
Категорія 4. Правове середовище | 10% |
4.1. Повнота і прозорість законодавства про інтелектуальну власність | 35% |
4.2. Впровадження законодавства про інтелектуальну власність | 35% |
4.3. Стан законодавства про електронний підпис | 10% |
4.4. Стан законодавства про особові дані і про анти-спам | 10% |
4.5. Стан законодавства про кіберзлочинність | 10% |
Категорія 5. Середовище для НДКР | 25% |
5.1. Валові державні витрати на НДКР (USD на ПКС [паритет купівельної спроможності]), на 100 мешканців | 10% |
5.2. Валові витрати приватного сектору на НДКР (USD на ПКС), на 100 мешканців | 10% |
5.3. Кількість нових вітчизняних патентів у ІТ, зареєстрованих резидентами за рік, на 100 мешканців | 65% |
5.4. Надходжень від сплати роялті і платежів за ліцензії (USD) на 100 мешканців | 15% |
Категорія 6. Підтримка розвитку ІТ індустрії | 15% |
6.1. Доступ до середньострокового фінансування з вітчизняних і іноземних джерел | 25% |
6.2. Існування послідовної національної урядової стратегії для досягнення цілей е-урядування, спрямованих на покращення як постачання державних послуг так і ефективності операцій підтримки (бек-офісу). | 30% |
6.3. Державні витрати на ІТ обладнання, програмні засоби та послуги (USD на особу) | 10% |
6.4. Існування справедливого державного відношення до розвитку сектору (відсутність преференційної урядової підтримки певних технологій чи сектору) | 35% |
рахунок | середо- вище | структура | ський капітал | середо- вище | вище для НДКР | розвитку ІТ індустрії | |
Вага категорії | | | | | | | |
США | | | | | | | |
Тайвань | | | | | | | |
Великобританія | | | | | | | |
Швеція | | | | | | | |
Данія | | | | | | | |
Канада | | | | | | | |
Австралія | | | | | | | |
Південна Корея | | | | | | | |
Сінгапур | | | | | | | |
Нідерланди | | | | | | | |
Швейцарія | | | | | | | |
Японія | | | | | | | |
Фінляндія | | | | | | | |
Норвегія | | | | | | | |
Ірландія | | | | | | | |
Ізраїль | | | | | | | |
Нова Зеландія | | | | | | | |
Австрія | | | | | | | |
Німеччина | | | | | | | |
Франція | | | | | | | |
Гонконг | | | | | | | |
Бельгія | | | | | | | |
Іспанія | | | | | | | |
Естонія | | | | | | | |
Італія | | | | | | | |
Словенія | | | | | | | |
Португалія | | | | | | | |
Угорщина | | | | | | | |
Чехія | | | | | | | |
Чилі | | | | | | | |
Словаччина | | | | | | | |
Польща | | | | | | | |
Греція | | | | | | | |
Латвія | | | | | | | |
Литва | | | | | | | |
Малайзія | | | | | | | |
ПАР | | | | | | | |
Туреччина | | | | | | | |
Румунія | | | | | | | |
Саудівська Аравія | | | | | | | |
Хорватія | | | | | | | |
Таїланд | | | | | | | |
Бразилія | | | | | | | |
Мексика | | | | | | | |
Болгарія | | | | | | | |
Аргентина | | | | | | | |
Філіппіни | | | | | | | |
Індія | | | | | | | |
Росія | | | | | | | |
Китай | | | | | | | |
Венесуела | | | | | | | |
Колумбія | | | | | | | |
Єгипет | | | | | | | |
Шрі-Ланка | | | | | | | |
Перу | | | | | | | |
Еквадор | | | | | | | |
Україна | | | | | | | |
Індонезія | | | | | | | |
Казахстан | | | | | | | |
Бангладеш | | | | | | | |
В’єтнам | | | | | | | |
Пакистан | | | | | | | |
Азербайджан | | | | | | | |
Нігерія | | | | | | | |
Алжир | | | | | | | |
Іран | | | | | | | |
Джерело: Economist Intelligence Unit, www.eiu.com, BSA_2008.pdf
Примітка: торішній рейтинг був перерахований з урахуванням методологічного доопрацювання і доповнення даними за двома новими країнами.
Юрій Пероганич, генеральний директор АПІТУ