Днями представники найбільших компаній – імпортерів електроніки обговорювали проблему нелегального ринку техніки та обладнання, який набув в Україні критичного масштабу. Добре відомо, що втрати державного бюджету від «сірого» та «чорного» імпорту сьогодні вираховуються мільярдами гривень.
Так, за оцінками Асоціації підприємств інформаційних технологій України, держбюджет країни щорічно втрачає близько 3,6 млрд. гривень. Контрабанда поступово захоплює нові ринки, витісняючи з нього легальну продукцію. Її частка, наприклад, в категорії ІТ- товарів, на сьогодні складає від 15 до 40%, а серед телефонів і фототехніки престижних марок - 65%.
Окремо треба згадати такі телефони як iPhone. Тут кількість «сірих» складає майже 65%, а втрати бюджету від їх контрабанди складають від 0,8 до 1 млрд. гривень. І це в той час коли існує цілий арсенал дієвих заходів, спрямованих на унеможливлення здійснювати недобросовісним підприємцям ведення нелегального бізнесу.
Як вважає більшість представників телеком-ринку, найбільш ефективним способом вирішення проблем з нелегальним ввезенням телефонів є реєстрація кодів ІМЕІ.
13 червня 2016 вих. АПІТУ № 077
Андрію Малюкову, Нотус
Шановний пане Андрію,
Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з таким.
АПІТУ проводить послідовну і системну роботу, спрямовану на обілення ринку — створення рівних конкурентних умов для всіх операторів ринку товарів ІТ та споживчої електроніки.
В рамках цієї роботи, АПІТУ виявила в асортименті продукції, що представлена у Вашому он-лайн магазині www.notus.com.ua, збільшення кількості товарів, що офіційно не перетинали кордон та не підтримуються виробниками на території України.
АПІТУ стурбована таким становищем та просить Вас звернути увагу, зокрема, на товари бренду Apple.
Після детального аналізу асортименту товарів експерти АПІТУ виявили принаймні шість промо-позицій, які, ймовірно офіційно не ввозилися в Україну:
13 червня 2016 вих. АПІТУ № 076
Владиславу Чечоткіну, Розетка
Шановний пане Владиславе,
Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) висловлює Вам свою повагу і на доповнення до листа АПІТУ Вих. АПІТУ № 073 від 2016-06-08 повідомляє доповнений список промо-позицій, що представлена у Вашому он-лайн магазині www.rozetka.com.ua і які, ймовірно, офіційно не ввозилися в Україну:
1. http://rozetka.com.ua/apple_ipod_nano_7gen_16gb_me971_not/p9502896/
2. http://rozetka.com.ua/apple_ipod_touch_16gb_sg_not/p9502819/
3. http://rozetka.com.ua/apple_ipod_touch_16gb_sl_not/p9589983/
17 травня 2016 року Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) провела круглий стіл «Тіньовий імпорт ІТ-товарів та споживчої електроніки – основні схеми та пошук шляхів протидії»
Мета заходу:
До розгляду були запропоновані питання:
17 травня 2016 року Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) проводить круглий стіл «Тіньовий імпорт ІТ-товарів та споживчої електроніки – основні схеми та пошук шляхів протидії»
Мета заходу:
До розгляду пропонуються питання:
10 травня 2016 АПІТУ надіслала листа Прем'єр-міністру України Володимиру Гройсману щодо тіньового імпорту, в якому йдеться:
Вельмишановний Володимире Борисовичу,
Асоціація «Підприємств інформаційних технологій України» (АПІТУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з пропозиціями в контексті діяльності уряду щодо збільшення надходжень митних платежів.
Через тіньовий імпорт (без митного оформлення або із заниженням митної вартості) держава недоотримує імпортний ПДВ та мито, а через приховування прибутку при торгівлі нелегально ввезеними товарами без реєстрації розрахункових операцій – недоотримує податок на прибуток. Наявність тіньового імпорту також призводить до викривлення конкурентних умов і до збитків у легальних імпортерів.
За даними GfK, обсяг українського ринку товарів ІТ та споживчої електроніки за 2015 рік становив 47,3 млрд. грн. Внаслідок тіньового імпорту навіть у теперішніх умовах падіння споживання в натуральному вимірі, державний бюджет, за оцінками АПІТУ, недоотримує щорічно 3,6 мільярди гривень.
Прикріплений файл | Розмір |
---|---|
059_Letter.pdf | 187.97 КБ |
Голові Державної фіскальної служби України
Насірову Роману Михайловичу
Асоціація «Підприємств інформаційних технологій України» (АПІТУ) висловлює Вам свою повагу та звертається з таким.
Незважаючи на неодноразові звернення АПІТУ продовжується нелегальний імпорт багатьох IT-товарів, зокрема флеш-носіїв, жорстких дисків (HDD), процесорів для ПК (CPU) і т.д.
Експерти асоціації знову проаналізували ринок флеш-носіїв і знову виявили значну різницю між кількістю ввезеного та проданого товару, що прямо свідчить про великий обсяг контрабанди.
Найбільш кричущі факти (за січень-квітень 2015 року) :
Прикріплений файл | Розмір |
---|---|
079_Лист_ДФСУ_контрабанда_флеш.pdf | 188.19 КБ |
Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ), що вже неодноразово підіймала питання боротьби з корупцією на митниці та «сірим» ринком, проаналізувала ситуацію з імпортом жорстких дисків (HDD) та процесорів для ПК (CPU) в I кварталі 2015 року.
Експерти виявили значну різницю між кількістю ввезеного та проданого товару, що прямо свідчить про великий обсяг контрабанди HDD та CPU.
Так, за даними компанії GfK в I кварталі 2015 року в Україні було продано понад 90 тис. штук HDD, в той час як через митницю, за нашою інформацією, пройшло близько 34 тис. одиниць цього товару.
Таке ж становище і з процесорами для ПК. За наявними в АПІТУ даними в I кварталі через митницю було ввезено 7,6 тис. штук СPU, з яких 4,8 тис. складають процесори ТМ Intel.
Однак, за оцінкою експертів АПІТУ, в I кварталі на ринок України було поставлено 25 тис. штук CPU лише від Intel. Отже лише 19% процесорів ТМ Intel були офіційно ввезені на територію країни, все інше – звичайна контрабанда.
Експерти АПІТУ нещодавно дослідили також імпорт флеш-носіїв за останні 5 місяців і виявили цілу низку фактів їх нелегального ввезення в Україну.
Довідка щодо угоди про інформаційні технології
Історична довідка
Декларація міністрів про торгівлю товарами для інформаційних технологій (далі Декларація), або як її часто називають Угода про інформаційні технології (Information Technology Agreement - ІТА) була прийнята на Сінгапурській конференції міністрів 13 грудня 1996 року. Декларацію підписали 28 членів COT1 (включаючи 15 країн-членів ЄС) і окрема митна територія Тайвань.
1 Австралія, Гонконг (Китай), ЄС, Індонезія, Ісландія, Канада, Корея, Норвегія, Сінгапур, США, Туреччина, Швейцарія (включаючи Ліхтенштейн), Японія
АПІТУ отримала відповідь від ДМСУ №15/2-152-2/1517 від 16.08.2012 на своє звернення №042 від 13.07.2012 щодо надання роз'яснень.
З прийняттям нового Митного кодексу України у імпортерів виникло безліч запитань щодо практичної реалізації окремих його положень. Зокрема, у імпортерів сумніви викликало положення пункту 4 ст. 51 глави 8 розділу ІІІ Митного Кодексу України, що передбачає, що при визначенні митної вартості носія інформації, що імпортується та містить програмне забезпечення для обладнання з обробки даних повинна враховуватися лише вартість носія інформації. У зв'язку з цим, АПІТУ направила звернення до Держмитслужби з проханням надати відповіді на такі запитання:
1. Чи буде в даному випадку оподатковуватися або обкладатися будь-якими іншими видами обов’язкових платежів програмне забезпечення (інтелектуальна вартість), що у складі товару?
Прикріплений файл | Розмір |
---|---|
041_ДМСУ_щодо_визначення_митної_вартості_за_новим_МК.pdf | 114.46 КБ |
2012-08-16-з-ДМСУ.pdf | 1.92 MБ |
Новий Митний кодекс України в електронному виді одним doc-файлом опублікований тут.
Про особливості нового Митного кодексу є інформація тут.
Новий Митний кодекс України в електронному виді одним doc-файлом. Набуває чинності 1 червня 2012:
Джерело:
Прикріплений файл | Розмір |
---|---|
The_Customs_Code_of_Ukraine_2012.doc | 1.55 MБ |
АПІТУ в особі генерального директора представлена в Громадській раді при Держмитслужбі, і зокрема в Комітеті з питань митної вартості і управління ризиками цієї Громадської ради, http://public-council.customs.gov.ua/node/1929
В засіданнях названого Комітету можуть приймати участь також представники компаній — членів АПІТУ, за умови узгодження з Виконавчою адміністрацією АПІТУ — lawyerapitu.org.ua
Орієнтовний графік проведення засідань Комітету з питань митної вартості і управління ризиками:
При здійсненні класифікації товарів під час митного оформлення необхідно користуватись найменуванням та описом товарів за відповідними групами, наведеними у розділі 5 частині 3 Списку товарів подвійного використання, що можуть бути використані у створенні звичайних видів озброєнь, військової чи спеціальної техніки, який додається до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 № 86 (далі - Список). При цьому, коди товарів згідно з УКТЗЕД є довідковою інформацією, про що зазначено у пункті 2 "Загальних приміток" додатку № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 28.01.2004 № 86. Збігання кодів не є підставою для вимагання висновку Служби безпеки України. Основною ознакою для прийняття рішення є відповідність заявленого до митного оформлення товару найменуванню та опису товару, наведеному у Списку.
Асоціація підприємств інформаційних технологій України отримала відповідь від Держмитслужби України на своє звернення від 16.11.2010 щодо висновків про неналежність продукції до спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації та товарів подвійного використання (див. нижче). У своєму листі від 10.01.2011 №11/6-10.18/271 Держмитслужба повідомляє, що при імпорті побутової техніки та електроніки широкого вжитку імпортерам не потрібно отримувати висновки СБУ ( див. також лист СБУ від 23.12.2010 № 18/3-11250).
16 листопада 2010 року АПІТУ звернулась до Кабінету Міністрів України та інших органів виконавчої влади з проханням вжити заходів для спрощення процедури митного оформлення побутової техніки, електроніки та інших побутових товарів широкого вжитку.
Прикріплений файл | Розмір |
---|---|
2011-01-10_Лист_від_ДМСУ.pdf | 319.23 КБ |
2010-11-16_Лист_в_ДМСУ.pdf | 2.17 MБ |